En drøm går i oppfyllelse

 

IMG_4849.jpeg

HISTORISK ØYEBLIKK: Peter Hjörne foreviger signeringen av transaksjonsavtalmen mellom Stampen Media og Polaris Media, representert ved Martin Alsander og Per Axel Koch.

Fredag før palmesøndag ble en ny merkedag i mitt medieliv: Polaris Media, hvor jeg er styreleder, signerte avtalen om å overta kontrollen over det store svenske konsernet Stampen Media med den tradisjonsrike kvalitetsavisen Göteborgs-Posten i spissen.

En gammel drøm var gått i oppfyllelse.

Polaris Media blir dermed en betydelig større aktør i det skandinaviske mediemarkedet. Konsernet dobler sin omsetning til nærmere tre milliarder kroner pr. år. Antallet ansatte vokser til over 1200 ansatte. Det nye Polaris Media vil omfatte 45 mediehus, hvorav seks er svenske.

De seks mediehusene dekker et stort område av Vest-Sverige med 1,5 millioner innbyggere fra Halmstad i sør via Gøteborg til Strømstad i nord. Og viktigst: Denne delen av Sverige vokser.

IMG_4869.jpeg

HOVEDKVARTERET: Stampen Media og Göteborgs-Posten holder hus i denne bygningen.

Avtalesigneringen fant sted i den gule mursteinsbygningen som huser Stampen og GP, et steinkast fra sentralstasjonen i Göteborg. Herfra bygget familien Hjörne opp det som skulle bli en av Sveriges største og viktigste aviser, Göteborgs-Posten. Det var nok et spesielt øyeblikk for Peter Hjörne (66) da han fredag før påske undertegnet avtalen med fullmakter fra de øvrige svenske eiere. Nok et familiekontrollert mediedynasti går over i historien

Men den fargerike Peter Hjörne, som hele sitt liv har vært opptatt av journalistikk, fortsetter som en minoritetseier i det nye svenske eierselskapet PNV, og som nestleder i styret. PNV skal eies av Polaris Media med 70 prosent, NWT Gruppen i Karlstad med 20 prosent og VK Media i Umeå med 10 prosent.

For Polaris Media har det vært viktig å gå inn i konsolideringen av det svenske mediemarkedet i partnerskap med gode svenske medieselskaper. Både NWT og VK er solide aktører i lokalavismarkedet.

Det svenske mediemarkedet skiller seg fra det norske ved at konsolideringen hos oss er kommet lengre i form av tre store konserner hvor virksomhetene samarbeider tett på tvers. I Sverige er det fortsatt et titall mediekonsern som bare i begrenset grad samarbeider. Stilt overfor utfordringene fra store, globale aktører som Facebook og Google er det et skrikende behov for mer samarbeid om digitale løsninger, annonsemarked, trykk og distribusjon.

I Norge samarbeider f. eks. Schibsted, Polaris og Amedia om distribusjonsselskapet Helt Hjem, som har ambisjoner om å bli en ledende pakkeleverandør for netthandel. Noen lignende fremstøt har hittil ikke vist seg mulig i Sverige. Dette må det bli en endring på. Ulønnsom avisdistribusjon er en klamp om foten for mange regionale medieselskaper.

IMG_4873.jpeg

I FOKUS: Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch forklarer oppkjøpet overfor TV4.

Polaris Media har de siste årene lykkes godt med den digitale transformasjonen, alle konsernets selskaper kan nå vise til vekst i antall abonnenter. Gjennom flere kvartaler kan man også vise til vekst i inntektene. De gode resultatene kommer som følge av tydelige resultatkrav og godt arbeid i de lokale mediehusene. Polaris Media fremhever lokal merkevare, samtidig som konsernet bidrar til gode samarbeidsløsninger på tvers. Kompetansen når det gjelder sunn drift av lokale mediehus er godt utviklet, viser resultatene fra selskapet.

Dette var også utgangspunktet for at Polaris gjennom hele siste høst forhandlet om en overtagelse av det kriserammede svenske medieselskapet MittMedia. Like over nyttår ble Polaris slått på målstreken av det store, svenske medieselskapet Bonnier, som mangler kompetanse på drift av lokale medier. Men Bonnier skaffet seg i siste liten slik kompetanse gjennom et hastig partnerskap med norske Amedia.

Men vi tok ikke blikket vekk fra det svenske mediemarkedet. Med Stampen Media overtar PNV, som det nye konsortsiet heter, kontrollen over seks regionale og lokale mediehus, tre gratisaviser, et resultattyngende distribusjonsselskap og et selskap som driver med utendørsreklame.

Mediehusene er lokalisert langs den svenske vestkysten og omfatter Strömstads Tidning, Bohusläningen (Uddevalla), Ttela (Trälleborg/Vänersborg), Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter (Falkenborg/Varberg) og Hallandsposten (Halmstad). I forbindelse med overtagelsen har Polaris kommunisert at det skal satses på lokalt innhold og digital utvikling, samtidig som papirinntektene tas godt vare på.

IMG_4864.jpeg

ALLMØTE: Peter Hjörne forklarer salget av aksjemajoriteten overfor Göteborgs-Postens ansatte. F.v. Victoria Svaberg (NWT), Per Axel Koch, Peter Hjörne, Martin Alsander (styreleder i Stampen Media) og Stampens VD Johan Hansson.

Prosjektet er mottatt med positiv forventning hos både ledelse og ansatte i Stampen Media. Konsernet var på randen av konkurs for få år siden, men har de siste to årene vært gjennom en rekonstruksjon, hvor også staten har gitt betydelige bidrag i form av gjeldssanering og pressestøtte til Göteborgs-Posten.

Når familien Hjörne og andre eiere nå selger deler av sin aksjebeholdning til PNV har det utløst en heftig debatt i enkelte svenske bransjemedier med påstander om at eierne har beriket seg på statens bekostning. Sjefredaktøren i Dagens Nyheter, Peter Wolodarski, gikk til et heftig angrep på Peter Hjörne.

Men Dagens Nyheter eies av Bonnier, som i likhet med danske Politikens Hus, også leverte inn bud på Stampen-konsernet. Denne gang var det Bonnier som ble slått på målstreken av norske Polaris. Gøteborg ville dessuten ikke finne seg i å bli styrt fra Stockholm. Danskene hadde lite å bidra med av synergier. Det spekuleres i om Bonniers plan ble veltet av Dagens Nyheters forsøk på å rekruttere GPs dyktigste folk til en større redaksjonell og markedsmessig satsing i Gøteborg.

Svenske bransjemedier, som alle eies av Bonnier, forsøker å fremstille det slik at det nå er Schibsted som overtar Stampen Media. Dette er ikke tilfelle. Schibsted eier 28,97 prosent av Polaris, og er heller ikke med i det nye konsortsiet. At Stampen, Polaris, NWT og VK vil utvikle samarbeidsløsninger med Schibsted er en annen sak.

Samarbeidet bør for øvrig ikke stoppe der. Mediemarkedet i Sverige har et skrikende behov for bedre samarbeid mellom aktørene. Det er derfor vanskelig å se for seg at konsolideringen vil stanse med dette prosjektet.

Ervervet av Stampen Media er for meg en gammel drøm som går i oppfyllelse. Som fast møtende i Schibsteds konsernstyre, ivret jeg for mange år siden for at konsernet skulle se nærmere på mulighetene til å sikre seg Göteborgs-Posten. Men mange i Schibsted hadde fortsatt brannsår i fingrene etter overtagelsen av det kriserammede Svenska Dagbladet. Diskusjonen gikk snarere i retning av hva det ville koste Schibsted å få lagt ned Svenska Dagbladet…

Siden har ikke ledelsen i Schibsted vært så opptatt av å sikre seg kontrollen over tradisjonsbundet medievirksomhet (med unntak av Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen som med et nødskrik ble innlemmet i porteføljen). Oppmerksomheten har vært rettet mot å bygge børsverdi gjennom investeringer og utvikling i rubrikkannonsemarkedet internasjonalt.

Nå som denne del av virksomheten skilles ut i et eget børsnotert selskap må det være rimelig å forvente at Schibsted gjenopptar sitt fokus på journalistikk og medievirksomhet. I et fremtidig skandinavisk mediemarked er det et behov for mer samarbeid på tvers, også mellom store konserner som Schibsted, Bonnier, Amedia og Polaris. De markedsmessige utfordringene som vi møter kommer først og fremst fra de globale kjempene.

Polaris’ oppkjøp i Stampen Media faller sammen med at konsernet også ser ut til å sikre seg full kontroll over Trønder-Avisa, etter et turbulent år på eiersiden i det nordtrønderske aviskonsernet. En sterkere tilknytning er sterkt ønsket av administrasjonen i begge selskap. Også på det nasjonale og regionale plan er det behov for mer samarbeid.

IMG_4853.jpeg

STOLT ØYEBLIKK: Victoria Svanberg er eier i NWT og nestleder i Polaris-styret. Sammen overvar vi signeringen i Gøteborg.

Det føles helt OK at prosjektene med Stampen og Trønder-Avisa faller sammen med min exit fra Polaris Media. I seks år har jeg hatt en lystbetont utfordring som styreleder i selskapet.  Samarbeidet med en svært dyktig administrasjon og engasjerte styremedlemmer har vært godt, og gitt meg fornyet nærkontakt med lokale og regionale medier. På pluss-siden skriver jeg også fornyet kontakt med Trøndelag og Trondheim by.

Valgkomiteen – og Schibsted – ønsker nå et skifte av styreleder i Polaris Media. Det føles vedmodig, men samtidig må man respektere at selskapets største eier ønsker å bekle funksjonen som styrets leder. Det siste året er jeg klassifisert som «uavhengig» medlem av styret.

I rollen som styreleder har jeg forsøkt å ivareta interessene til alle aksjonærer i selskapet, bl.a. gjennom å skape grunnlag for et attraktivt utbytte. Det har også vært viktig for meg å skape en god atmosfære for dialog og utvikling i konsernet. For seks år siden var styrets arbeid preget av mange motstridende interesser. Sammen har vi klart å skape harmoni, samtidig som det er et rom for utviklende diskusjoner.

Det er jeg stolt av.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s