Har vi råd til integritet?

Det heter at «når krybben er tom så bites hestene», i dårlige tider kan selv gode venner bli til dine fiender. Eller omsatt til mediebransjen: Når annonseinntektene faller dypt nok, må vi ty til alle midler for igjen å få fast grunn under føttene.

For å redde journalistikken.

I dagens mediebilde ser vi mange merkelig utslag av dette. Noe av det merkeligste var vi i sommer vitne til i Sverige, der toppledelsen i det store lokalaviskonsernet Mittmedia ble tvunget til å gå av etter opprivende kamp om strategivalg i styret.

Thomas Petersohn var en moderne, men kontroversiell konsernsjef for Mittmedia, som driver 28 viktige lokalaviser. De fleste av dem er, som navnet tilsier, lokalisert i Midt-Sverige.

Den 2. juli ble Thomas Petersohns siste arbeidsdag, da konsernstyret drøftet to alternative strategiplaner som ble presentert. Styrets flertall, med styrelederen i spissen, støttet ikke konsernsjefens plan og gikk i stedet for en «Plan B» utarbeidet av konsernets salgs- og markedsdirektør.

cqfavqfxgaaujwc-jpg-large

AVSLØRINGEN: Dagens Nyheter publiserte detaljene i Mittmedias dramatiske «Plan B» 17. august.

Kuppet ble avslørt av avisen Dagens Nyheter i midten av august til stor oppstandelse blant mediefolk og politikere i Sverige:

Konsernet skulle kvitte seg med 75 prosent av journalistene. 422 av de 555 journalistene skulle bort innen 2018. Den offensive digitaliseringen av mediehusene skulle erstattes av en plan for å gjøre om lokalavisene til gratisaviser som kom ut inntil tre ganger i uka, med inntil 80 prosent felles innhold. Totalt skulle 1500 av 1900 stillinger fjernes.

– Et dødsstøt mot lokaljournalistikken, konstaterte Dagens Nyheters digitalsjef Martin Jönsson i en kommentar. Ødeleggende sett i et demokratisk perspektiv. Dypt tragisk sett fra en journalistisk synsvinkel.

Sveriges kultur – og demokratiminister Alice Bah Kuhnke rykket ut med beskjed om at Mittmedia-strategien fratok henne nattesøvnen:

– Lokalmedia står på kanten av et stup, noe som vil få store konsekvenser for den demokratiske samtalen, skrev hun i et debattinnlegg i Dagens Nyheter.

Sveriges kulturminister vil i løpet av få uker få seg overlevert en stor medieutredning, bl.a. med forslag til hvordan et mangfoldig medielandskap skal sikres for fremtiden.

Mittmedias styreleder Jan Friedman var raskt ute med å understreke at styret ikke har endelig vedtatt «Plan B». Arbeidet med strategiplanen fortsetter frem mot årsskiftet. Friedman utfordret dessuten kulturministeren på fire områder som vil kunne innebære reelle lettelser for den svært utsatte mediebransjen:

  • Begrense de lokale og regionale public service-tilbudene fra Sveriges Television og Sveriges Radio som er gratis og skaper problemer for leserbetaling av lokale medier.
  • Legge om pressestøtten slik at den går mer generelt til berørte foretak, og understøtter digital satsing og undersøkende journalistikk.
  • Stanse kravet om tilbakebetaling til kundene av for høyt beregnet moms på trykkeritjenester. Dette er den alvorligste trusselen mot lokale medier i dagens Sverige.
  • Fjerne reklameskatten, en særskilt skatt på mediers annonseinntekter. Ubegripelig skatt i en tid hvor trykte medier møter slike utfordringer som i dag. I statsbudsjettet for 2017 vil Regjeringen ta det første skritt for å avvikle denne skatten gradvis.

Det er lite som tyder på at kulturministeren kan innfri hele denne smørbrødlisten av ønsker, men når det gjelder pressestøtten og reklameskatten er det nok er reelt håp om forandring.

Mittmedia ble grunnlagt i 2003 rundt Gefle Dagblad og Sundsvalls Tidning. Senere har gruppen vokst gjennom oppkjøp av Centertidningarna og VLT med Nerikes Allehanda. I fjor ble Promedia med de gratis lokalavisene «Mitt i -» kjøpt opp av konsernet. Mittmedia driver 19 nyhetsnettsteder og har tilsammen 860 000 lesere.

Thomas Petersohn, som i 2001 ble tildelt Stora Journalistpriset etter å ha startet nettavisen E24 i Sverige, har ledet Mittmedia de siste fem årene. Petersohn er blitt kjent for sitt arbeid for en meget rask digital transformasjon. Mittmedia har de siste to årene arbeidet i fremste rekke for digital utvikling, bl.a. når det gjelder robotjournalistikk og programmatisk annonsekjøp. Petersohns tempo er blitt kalt både dumdristig og modig. For hans styre gikk utviklingen åpenbart alt for raskt.

Hans redaksjonelle våpendrager, sjefredaktør AnnaKarin Lith, har bekreftet at styrets «Plan B» var et skarpt forslag og ikke bare tankespinn. Strategiforslaget skal ha blitt utarbeidet av Promedias tidligere sjef, salgs- og markedsdiretør Per Bowallius, som nå har overtatt konsernledelsen i Mittmedia.

AnnaKarin Lith valgte å forlate skuta sammen med sin konsernsjef. Hun var øverste redaksjonelle leder for alle Mittmedias utgivelser. En form for sentralisert redaktøransvar som også det britiske regionavisselskapet Johnson Press benytter seg av. De siste årene har arbeidet til Petersohn og Lith vært et hyppig innslag på mediebransjens internasjonale konferanser.

Det siste halve året har jeg møtt Thomas Petersohn og hans konsernledelse ved et par anledninger for å diskutere mediebransjens utfordringer. Senest i slutten av mai måned, over et måltid fish & chips på en pub i London.

Han var opptatt av å få til rask digital omstilling og vekst,  samtidig som man fikk så mye ut av papiravisene som mulig. Gjennom å langsomt minske papiravisens utgivelsesfrekvens med en dag i uka.

Dette er jo en strategi som de fleste mediekonsern ser for seg. Hvilket omstillingstempo som er optimalt kan selvsagt diskuteres. Men å satse på gratisaviser på papir, nå som mange mediehus endelig kan vise til vekst i digitale brukerinntekter, virker lite fremtidsrettet.

Derfor skal det kanskje mye til for at Mittmedias styre til slutt iverksetter «Plan B». Den nye konsernledelsen har nå reorganisert virksomheten og etablerer en ny digital utviklingsgruppe under ledelse av Robin Godvik. Han blir digital sjef for Mittmedia og inngår i den nye konsernledelsen. Samtidig avvikles stillingen som redaksjonell sjef på konsernnivå.

I stedet opprettes en funksjon for samordning av publisistiske aktiviteter og ledelse av felles redaksjoner.

Det er interessant å se at den nye konsernledelsen også vil bestå av ansvarlige for forretningsutvikling på ulike områder som trykte medier og betalt innhold (innholdsmarkedsføring og sponsing).

Utfordringene som Mittmedia står overfor ligner mye på de samme som man sliter med i norske mediekonsern som Schibsted, Amedia og Polaris: Annonseinntektene faller raskere enn brukerinntektene vokser. Nye kutt og nedbemanning blir resultatet.

Thomas Petersohn tror man bare har sett begynnelsen på de dramatiske omveltningene som kommer innen mediebransjen:

«For minst 90 prosent av alle dagsaviser i Sverige kommer forretningsmodellen til å havarere mellom nå og år 2020», sier han til bransjetidsskriftet Dagens Media.

Metoden han tror på er å kutte kostnader og effektivisere papiravisen, samtidig som fokus rettes inn mot det digitale, både når det gjelder annonser og innhold.

– Det er samme analyse som man gjør seg i Schibsted og Bonnier. Man må begynne å ta betalt for digitalt innhold. For på annonsemarkedet kommer Google og Facebook til å være svært vanskelige konkurrenter.

Omkring år 2020 må den digitale forretningen være større enn print. Da må teknologi og brukeropplevelse være vesentlig bedre enn i dag. Terskelen for å betale må bli lavere, samtidig som innholdet blir skarpere.

Thomas Petersohn tror at vi snart kommer til et viktig veiskille hvor mediehusene enten må velge å gå ned i frekvens, eller bytte sin distribusjonsform fra morgen til dag. Det betyr post-distribusjon. Mange abonnenter vil da protestere og si opp, så spørsmålet blir hva slags digital virksomhet vi har når dette skjer..

«Vårt oppdrag har aldri vært å redde papiravisen, men å redde journalistikken», sier Thomas Petersohn til Dagens Media.

2020 later til å bli et skjebneår for medieindustrien i Skandinavia. De fleste mediekonsernene legger sine omstillingsprogrammer opp mot dette årstallet. Journalister og redaktører vil bli satt under et kraftig press for å nå reisens mål. Det er ikke bare et spørsmål om nedbemanning. Viktige prinsipper kan komme til å stå mot jobber. Prinsipper som gjelder uavhengighet av kommersielle aktører. Prinsippet om uavhengighet fra statlige myndigheter.

Spørsmålet er hvor langt vi er villig til å gå for å redde journalistikken. Og hvis vi går for langt, vil det da være noe journalistikk tilbake som det er verdt å redde? Mange tror at det aldri kommer til å finnes like mye penger til journalistikk som vi har i dag.

Dette blir vårt store faglige dilemma. Hvem skal ut? Hva skal bort? Og ikke minst: Hva skal inn av betalt innhold fra sponsing og innholdsmarkedsføring?

Den positive nyheten oppi det hele er at både Schibsted, Polaris og Amedia rapporterer om svært god utvikling når det gjelder digital vekst i abonnementsmassen. Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten mente at man egentlig burde ha feiret med champagne den dagen han kunngjorde nedbemanningsbehov på 40 medarbeidere i redaksjonen. Veksten i salg av digitale abonnement er fantastisk.

Journalistene kan i dag spille en vesentlig rolle på dette område gjennom å engasjere sine lesere mer direkte. Det viser seg at godt journalistisk arbeid lar seg konvertere i salg. I dag kan hver journalist få helt konkret tilbakemelding om dette.

Samme dag som den tunge grå skyen la seg over redaksjonene i Aftenposten og Adresseavisen kunne Moskva-korrespondent Per Anders Johansen melde fra sin Facebook-side (sic!) at hans siste reportasje i dag hadde generert 11 nye abonnementsalg.

Som man sier i Trøndelag: There is hope in a hanging snore..

One thought on “Har vi råd til integritet?

  1. Tilbaketråkk: Sådan er journalistikken | I media

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s