Nyheter som gjør deg svimmel

IMG_1801

PÅ WORKSHOP: Med mobilen og fremviser av papp opplever jeg hvordan det er å sitte isolert i varetektcelle ved hjelp av The Guardians VR-app. Foto: REIDUN KJELLING NYBØ

CARTAGENA – Jeg kikker inn i Virtual Reality-fremviseren og blir snart svingstang-svimmel. Jeg kjører berg-og-dalbane i svimlende fart, gjør en loop og klarer knapt å bli stående på beina. Er det virkelig slik vi skal få oppleve fremtidens nyhetsformidling?

Jeg forstår at virkelighet er blitt et tøyelig begrep, der jeg sitter blant all verdens tekno-fantaster på VR Workshop under WAN-IFRAs verdenskongress i den colombianske kystperlen Cartagena. World Association of Newspapers samlet i forrige uke 700 deltagere for å diskutere de siste trendene i mediebransjen.

Virtual Reality (VR) er nå blitt det mest interessevekkende framtidsscenariet, som får stor oppmerksomhet fra mediehus som USA Today, New York Times, Wall Street Journal, Washington Post og britiske The Guardian. I tillegg til en rekke produksjonsselskaper, medialabs og universiteter.

På verdenskongressen er VR et hovedtema, i regi av Global Alliance for Media Innovation (GAMI). Noen av verdens ledende VR-misjonærer introduserer oss for fremtidens medium og for hva man trygt kan kalle opplevelsen av nyheter. Det er stinn brakke der vi ved hjelp av mobiltelefoner og fremvisere i papp får prøvekjøre ulike produksjoner. Det billige visningsverktøyet er hittil distribuert i fem millioner eksemplarer, en million av dem til New York Times abonnenter.

IMG_1563

VR-PRODUSENT: Matt MacVey, CUNY

– Virtual Reality er definitivt «the next thing» i media etter video, sier Matt MacVey, som driver med VR-produksjon ved Columbia-universitetet i New York. «Oppslukende» er det første ordet han bruker i sin beskrivelse av det nye mediet.

Men det er også et subjektivt perspektiv. VR kan plassere brukeren i andre personer sine sko og la folk oppleve en nyhetshendelse som om man var tilstede i virkeligheten. VR kan også innby til interaktivitet med brukeren eller gi brukere samme opplevelse som vitner til dramatiske hendelser. Produktet kan redigeres slik at det fungerer som en guide for brukeren.

Det finnes produksjoner som gir deg opplevelsen av å være tilstede i en flyktningeleir som angripes med granater. Som gir deg anledning til å gjenoppleve politimannens drepende skudd mot Michael Brown i Fergusson. Du kan delta i en demonstrasjon på Manhattan, mens Wall Street Journal lar deg ri på Nasdaq-børsen som en berg-og-dalbane under det siste store børskrakket.

Det store spørsmålet er om det er etisk forsvarlig å plassere folk i en krigssone hvor de kan få oppleve grusomheter på nært hold, og som et element i en journalistisk formidling av faktiske hendelser. Ingen har foreløpig noe godt svar på dette.

– VR kommer definitivt til å forandre reklameindustrien, sier Matt MacVey. Her blir det ikke noe «nice to have», men et «must».

En svakhet ved VR via papp er at brukeren ikke bare blir svimmel, men også sår i øynene. Matt MacVey tror at en ny generasjon mobiltelefoner, med innebygget VR-kapasitet, snart vil eliminere dette problemet.

Deniz Ergürel

VR-GURU: Deniz Ergürel fra haptic.al forklarer en sørkoreansk kollega

En annen VR-guru, Deniz Ergürel, fra haptic.al, minner om at Virtual Reality har vært en del av menneskers liv ganske lenge. Allerede på 1600-tallet tok italienske kunstnere i bruk 3-dimensjonelle teknikker i sine malerier, teknologien kjenner vi også fra de første flysimulatorene på 1930-tallet og fra dataspill-industrien siden 1990-årene.

I 2012 startet den siste revolusjonen, med utviklingen av Oculus headset og fra 2014 Googles fremvisere i papp. For to år siden ble Oculus kjøpt opp av Facebook for to milliarder dollar og når satser alle de store, som Samsung, HTC og Sony, på VR-bølgen. Da blir den ustoppelig.

I år kommer det til å bli solgt ti millioner fremvisere, tror ekspertene. I 2020 forventer man et salg på 200 millioner enheter. Goldman & Sachs estimerer at VR-markedet da vil være på totalt 80 milliarder dollar. Det tilsvarer verdien av dagens PC-marked.

Google vil ta et langt skritt videre allerede i løpet av neste høst med lanseringen av sin «Daydream»-plattform for VR på mobilen. Deniz Ergürel tror at i løpet av få måneder vil millioner av smarte telefoner være istand til å vise VR-produksjoner. Og innen 2025 kommer denne teknologien til å dominere flere sentrale områder i samfunnet. Som f. eks. helsetjenester og militære formål.

IMG_1550

HER ER´N: Nathan Griffiths fra AP viser et 360graders kamera på størrelse med en mobiltelefon.

Det er kanskje krevende å assosiere noe som kalles en «daydream platform» med seriøs nyhetsdistribusjon. Men det store amerikanske nyhetsbyrået Associated Press (AP) er allerede i gang med VR-produksjon. Nyhetsbyrået er også kjent for sin ledende rolle i utviklingen av journalistroboter.

Nathan Griffiths, interaktiv redaktør i AP, forteller at byrået har eksperimentert med VR-produksjoner i et års tid. AP jobber også med Augmented Reality (AR) – utvidet virkelighet, der man også legger på grafikk og lyd som tilleggsdimensjoner.  AP har blant annet produsert innslag om livet i flykningeleiren ved Calais i Frankrike, man har fulgt en ekspress-pakke helt hjem til mottaker og vist hvordan det er å bo i en 50 000 dollar pr. natt hotellsuite på Manhattan.

Nå arbeider Griffiths og kollegene hans på en stor produksjon om Alzheimers, som skal ta brukeren med inn i hjernen for å vise hvordan sykdommen virker og utvikler seg. Resultatet vil vi kunne få oppleve i løpet av juli måned.

IMG_1617

VR=PR: Helen Situ kalle seg «evangelist» innen Virtual Reality.

Helen Situ kaller seg selv «VR Evangelist» og jobber i selskapet NEXTVR, som har 60 ansatte. Selskapet driver med utvikling og produksjon av LIVE Virtual Reality for ulike distribusjonsselskapet og rettighetshavere. Allerede i 2014 utviklet selskapet en plattform for 3D LIVE kringkasting.

– Hvis det er en begivenhet som opptar hele verdens befolkning, så er det 7,2 milliarder mennersker som ikke kan være tilstede. Vi kan gi dem opplevelsen, enten det dreier seg om sport, nyheter eller konserter, forteller Helen Situ.

Den siste uken har NEXTVR formidlet US Open i golf på denne måten. Selskapet satser også tungt på OL i Rio, og samarbeider allerede tett med TV-selskaper som Fox News og CNN. Og med rettighetshavere som WBA. Nylig ble det også inngått en samarbeidsavtale med Time Inc. om LIVE-produksjoner i VR-format. Selskapet vil foreløpig ikke ut med hvilke brukertall satsingene genererer.

– Kringkasterne sitter på LIVE-rettighetene, men vi kan være på første fly med våre team og opptaksutstyr, poengterer Situ. Hun forteller at selskapet kan bruke opptil åtte kameraer på dekningen av en hendelse eller kamp. Begivenhetene dekkes i 360 grader og fra alle vinkler med 3-dimensjonal dybde. GPS-applikasjoner sørger dessuten for at reklamen langs sidelinjen vises forskjellig avhengig av hvor brukeren befinner seg. LIVE opptaksutstyr kan være på størrelse med en mobiltelefon.

På denne måten har NEXTVR sørget for LIVE-dekning av såvel racerbilløpet Daytona 500 som debatter mellom de ulike partienes presidentkandidater i den amerikanske nominasjonsvalgkampen.

Helen Situ forteller at NEXTVR allerede har utviklet systemer som leverer eksakte brukerdata til annonsørene. Kameraene har sensorer som fanger opp data fra brukerens VR-opplevelse. Et eget dashbord som viser makeringen av hete brukerområder, kan visualisere brukernes adferd i realtid. Dataene er viktige for å utvikle mer engasjerende innhold for annonsørene.  VR = PR, sier evangelisten.

Vår workshop glir omsider over i praktisk arbeid. I grupper skal vi lage dreiebøker og planlegge dekningen av mulige begivenheter. Jeg havner i en gruppe med redaktører fra Sør-Korea, og vi bestemmer oss for å bruke VR-teknologi i dekningen av fotballkamper på en måte som virkelig skal styrke brukeropplevelsen.

Først drøfter vi muligheten av å ha kamera på de 22 spillerne ute på banen, i tillegg til alle død- og sidelinjer. Kanskje en drone på doppen. Men vi ender opp med å ha LIVE VR-kamera på dommeren, den eneste på banen som kan ha kamera festet til hjelm. I 360 grader slik at du også kan se det som foregår bak dommerens rygg. Vi kan følge blikket hans ettersom ballen flytter seg fremover i banen. Vi kan iaktta hva han ser og gjøre oss opp en mening om det virkelig var straffespark – i realtid. Noe som definitivt kunne styrke brukeropplevelse og engasjement…

Det er ikke lenger bare en drøm. Det kan bli til virkelighet.

Andre grupper i rommet er opptatt av å gjenskape terrorangrepet mot homsenattklubben i New Orleans, og plassere brukeren midt i dramaet. Hvordan hadde det føltes å befinne seg midt i lokalet?

Nei, her er det tydeligvis ingen grenser for hva man kan tenke seg å formidle. Men er det etisk journalistikk å plassere mennesker virtuelt i en slik situasjon når det handler om formidling av seriøs informasjon? Bygger det eller svekker det tillit? Ingen presseetiske regelverk har hittil tatt opp i seg hva VR-teknologien er i stand til å formidle.

Det er gått 22 måneder siden sjefredaktør David Callaway i USA Today første gang tok på seg et headset for å oppdage hva utviklerne hans syslet med. De tok han med til en ganske alminnelig bondegård hvor han fikk oppleve alt som foregår. Han fikk møte kuer, høner og griser. Ansikt til ansikt.

– Ring meg igjen når dere kan vise meg en basketballkamp i VR, sa Callaway til utviklerne.

Det gikk ikke mange måneder før han kunne gjøre nettopp dette. Nå har teamet hans publisert en rekke produksjoner. Opplevelser fra cockpit i et jagerfly. En tur gjennom Havanas gater på Cuba i en gammel Chevrolet. Deltagelse i et demonstrasjonstog for sivile rettigheter i Alabama. Debatter mellom kandidatene i presidentvalgkampen. Indy500.

USA Today har etablert team av utviklere og journalister som arbeider med prosjektene. Opptil 15 medarbeidere kan være engasjert i dette arbeidet. Det er utplassert 360 graders opptaksutstyr i 50 av Gannet-konsernets nyhetsredaksjoner i USA.

IMG_1600

LEDER UTVIKLINGEN: Justin Hendrix i NYC Medialab (t.v.) og sjefredaktør David Callaway i USA Today.

– Vi er kommet langt avgårde, men det gjenstår fortsatt mange hinder av teknologisk karakter. Inntil vi klarer å produsere VR-innslag på daglig basis, vil brukertallene forbli beskjedne, mener Callaway.

Han nøler likevel ikke med å karakterisere VR som «et fantastisk redskap for historiefortelling». Produksjonstiden er nede i 24 timer, og til høsten vil USA Today lansere landets første merkevareproduserte nyhetstjeneste i VR – «VRtually there».

Blant de tekniske utfordringene er følelsen av svimmelhet som headset-visning kan gi brukerne, og løsninger for effektiv annonsering. Foreløpig er det bare sponsorfinansiering på inntektssiden.

Hvilken betydning vil VR ha for utøvelsen av journalistikk i fremtiden?

Noen vil kanskje si at bare fantasien setter grenser her, men for David Callaway står visjonen klar:

– Hvis vi kan ta vårt publikum med til selve nyhetskilden og til hendelsen, og samtidig la dem  få oppleve hvordan våre reportere ser det, så har vi en helt ny måte å formidle historien på.

Callaway minner om at historieformidling alltid har utviklet seg i pakt med teknologi. Først gjennom det trykte ord. Så gjennom lyd i radio. De senere år gjennom levende bilder i fjernsyn. Nå skal neste kapitel skrives.

NYC Medialab er en av de ledende institusjonene i utviklingen av Virtual Reality. En av lederne, Justin Hendrix, tror ikke gjennombruddet i distribusjonen kommer før i 2018, men det er jo ikke lenge til.

– Utviklingen av smarttelefoner og sosiale medier blir avgjørende, mener han. Så snart vi blir i stand til å engasjere hverandre med VR via sosiale medier vil det bruken skyte fart for alvor. NYC Medialab samarbeider nå med flere amerikanske universitetsmiljøer for å utrede hva VR-teknologi kan brukes til i vårt daglige arbeid.

Før gjennombruddet kommer bør vi kanskje tenke gjennom hvordan vi rent profesjonelt forholder oss til den nye virkeligheten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s