Mellom de syv fjell

13165925_1320590097955708_3015251942597078647_n

FRA «FØRERBUNKEREN» MAIDAGENE 2016: F.v. Kjersti Mo (Egmont), Trygve Hegnar, Harald Klungtveit (Filter), Bernt Olufsen og Hadia Tajik. Foran podcasterne Fridtjof Jacobsen og Anders Giæver.

BERGEN – Midt i mediekrisen kommer det uunngåelige spørsmålet: Hvem har skylden for undergangen? Hvem var det som kom på ideen med at vi skulle begynne og distribuere vårt dyrebare innhold på internett?

Podcasterne Giæver & Joffen har døpt siste utgave ”Der Untergang”, inspirert av filmen om Det Tredje Rikes siste døgn i Berlins førerbunker i maidagene 1945. Fra scenen i Grieghallen skal jeg svare svare for starten av mine synder –lanseringen av VG Nett i 1994.

Finansmannen og redaktøren Trygve Hegnar mener jeg må ta min del av ansvaret for at medieøkonomien er gått i knas. Vi kan ikke ha skjønt hva vi gjorde da vi slapp galskapen løs. Styrene i avishus som Dagbladet og VG kan ikke ha fulgt med i timen, antyder han.

Selv satt Trygve Hegnar i Dagbladets styre i begynnelsen av 1990-årene, men han trakk seg i raseri over avisens omtale av ham. Dagbladet var tidligere ute med å lansere seg på nett enn konkurrenten VG. Selv har Hegnar aldri gitt bort gratis så mye som en linje av Finansavisens innhold. Han bedyrer at han heller aldri kommer til å gjøre det.

Den siste uken har mange av mediefolkene som ennå kan krype eller gå, gjestet Bergen og Nordiske Mediedager. Selv om solen skinner fra skyfri himmel og kirsebærtreene rundt Lille Lungegårdsvann står i full blomst, henger den dystre medieøkonomien som et forurenset lokk over byen mellom de syv fjell.

Kutt i redaksjonenes økonomi og nye nedbemanningsrunder er på alles lepper. Her i byen sliter både Bergens Tidende og Bergensavisen. Riksaviser som VG legger ned sine kontorer. TV2 kjemper for at Staten skal dekke merutgiftene som nyhetsjournalistikk fra Bergen medfører. Nedbemanningstruede journalister søker nødhavn i NRK Hordaland – et beskyttet journalistisk skatteparadis.

Et par steinkast fra Grieghallen pågår arbeidet for fullt med å bygge Media City Bergen, hvor alle medier skal flytte inn neste år. Her skal pussisg nok Universitetet i Bergen også satse sterkere på journalistudanning i årene som kommer.

– Vi står ikke foran «Der Untergang». Vi befinner oss ved «Der Übergang», svarer jeg podcasterne og beskriver fjellovergangen som mediene er i ferd med å bestige. Jeg viser til at medieøkonomien i avisene snur – fra konkurranseutsatte annonseinntekter til økte brukerinntekter fra digitale abonnementer. I løpet av de siste 12 måneder har overgangen skutt ny fart. Mediehus med 70/30 fordeling mellom annonseinntekter og brukerinntekter nærmer seg den omvendte fordeling. VG+ passerer 80 000 abonnenter og er en av Norges største aviser.

Vi er ikke i fritt fall. Vi går inn for en brutal buklanding, til et nedjustert kostnadsnivå. Herfra skal vi igjen bygge vår posisjon i markedet. Gjennom salg av digitale abonnement og enkeltartikler, ved siden av annonsesalg på nye plattformer.

Pøh, det blir det bare småpenger av, mener Trygve Hegnar.

Vel, ifølge Aftenpostens sjef Espen Egil Hansen forventer Schibsted Norge digitale brukerinntekter på 250 millioner kroner neste år. Abonnementsavisene i konsernet har satt mål om å nå 100 000 digitale abonnementer innen årets utgang.

Avisene er også begynt å eksperimentere med betalingsløsninger for enkeltartikler (9 kr per stykk). Det går ikke så aller verst, men det er klart at enkeltbetaling ikke løser bransjens finansieringsproblem alene. Det må på plass et felles innloggingssystem som gjør at brukere kan bevege seg sømløst mellom ulike medier. Folk kommer til å bruke innhold fra flere medier i fremtiden.

Så det ser ikke helt håpløst ut. Og jeg angrer slett ikke på at vi slapp galskapen løs tilbake i 1995. Hva skulle vi ellers gjort? Som Trygve Hegnar – sakte seilas mot papiravisens død uten en offensiv digital strategi?

Våren 1995 framsto internett som noe helt nytt. Verken mediefolk eller lesere ante noe som helst om internett. Det var surfetid og folk tok papirkopier av sine første eposter og arkiverte dem som brev i ringpermer.

I VG hadde vi ikke lagt noen detaljert strategiplan for den videre utvikling men vi var overbevis om noen få ting: Vi måtte være tilstede på den nye distribusjonsplattformen for redaksjonelt innhold. Den ville på sikt erstatte papiravisen. Vi måtte bygge en stor leserskare på nett.

Derfra startet det hele i oktober 1995. Da jeg overtok redaktørstolen i Verdens Gang i 1994 hadde avisen litt over 1,3 millioner daglige lesere. Da jeg forlot stillingen i 2011 var antallet lesere kommet opp i nesten 2,3 millioner. «Galskapen» hadde tilført avisen nesten en million nye lesere. Det akkumulerte overskuddet i løpet av 17 år var kommet opp i 5,6 milliarder kroner.

Ikke akkurat småpenger, repliserte jeg til Trygve Hegnar fra scenen i Grieghallen.

Mens vi sitter på scenen i Grieghallen, springer nyheten i London om at selveste Alan Rusbridger – den legendariske redaktøren for The Guardian gjennom 20 år – må trekke seg fra stillingen som ny styreleder for The Scott Trust, stiftelsen som eier verdens mest suksessrike gratisavis på nett. Som redaktør insisterte Rusbridger på at The Guardians innhold skulle distribueres gratis til en hel verden.

Nå veltes han overende av sine etterfølgere i avisen. Rusbridger etterlot seg et underskudd på 650 millioner kroner i løpet av siste år. Nå må ledelsen kutte 250 stillinger i avisen. Siden 2012 hadde Rusbridger & Co ansatt 450 nye i den globale aviseventyret. Han etterlot seg en økonomisk orkan styrke 12, ifølge kritikerne.

Så kanskje har Trygve Hegnar rett. Gratis-jippoet er over. Annonseinntektene kommer ikke tilbake i samme omfang og mediehusene må basere seg på økt brukerbetaling for å finansiere sin journalistikk.

Det er bare et par store skjær i sjøen: NRK vil fortsette å spy ut gratis nyheter og reportasjer i sine avislignende nett-tjenester. Og Gunnar Stavrums Nettavisen lover samtidig dyrt og hellig at den skal forbli gratis for brukerne. Kommer det flere, mon tro?

avisgutta

GLADE AVISGUTTER: Sannelig fikk vi ikke «Avisgutten» av Per Ung – MBLs høyeste utmerkelse under Mediedagene i Bergen. Gunnar Bjørkavaag (NH&ST), Bernt Olufsen, Didrik Munch (Schibsted Norge) og Øyvind Johannesen (TV2). Over Didrik Munch og Hans Erik Matre (Schibsted Norge). Foto: MBL

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s