Øl, gründerånd og journalistikk

IMG_1316

DEBATT OM NYSKAPNING. E24s publisher Per Valebrokk (t.h.) leder diskusjonen mellom Øystein Stray Spetalen, Lise Lyngsnes Randberg og Are Traasdahl på «Stopp Pressen».

Det er torsdagskveld på puben og fra scenen serverer Per Valebrokk økonomijournalistikk til øl og støyende akustikk. Nettavisen E24 feirer tiårsjubileum med LIVE podcast fra puben «Stopp Pressen» i Oslo.

På den vesle scenen leder publisher Per Valebrokk diskusjonen om gründervirksomhet, nyskapning, oljepris og investeringer. Med seg i panelet har han spennende gjester – Øystein Stray Spetalen, Lise Lyngsnes Randberg (president  i ingeniørorganisasjonen Tekna) og Are Traasdahl (IT-gründer og milliardær).

I ti år har Per Valebrokk utfordret Dagens Næringsliv og Hegnars finansavis med kjappe økonominyheter på nett og mobil. Med en viss suksess, men uten at det er blitt så mye penger i kassen av det. 13 millioner kroner er det samlede resultatet i løpet av et tiår.

Men nettavisen lever, og den entusiastiske E24-gjengen holder hodet over vannet, takket være god entreprenørånd og VGs robuste trafikkmaskin.

Jeg skåler gjerne for bursdagsbarnet. Det langt fra alle nyskapninger innen media som lykkes i å bite seg fast i markedet. E24 har 321 000 daglige lesere (TNS Gallup 2015), og puster Dagens Næringsliv i nakken (351 000). E24 har tre ganger så mange lesere som hegnar.no, og på mobil er E24 klart større enn både Dagens Næringsliv og Hegnar.

E24 har fra første dag hatt som tydelig strategi å være raskere ute med kjappe nyheter. Nettstedet henvender seg også til et bredt publikum og særlig til unge, profesjonelle i norsk arbeidsliv.

Jeg var en av fødselshjelperne til E24. Nettstedet ble født på en drøm om å utnytte det digitale momentet til å knuse Dagens Næringslivs lederposisjon i markedet. I 2006 var Dagens Næringsliv en digital sinke i publiseringen av nyheter. Men det lykkes ikke å samle alle kreftene i Schibsted og beslektede regionaviser bak initiativet. Mediehusene hadde for mye eget territorium å beskytte. VG hadde ingen omfattende næringslivsdekning og lite å tape på en offensiv satsing på E24.

Ideen om en næringslivsavis på nett ble hentet fra Sverige hvor Schibsted-avisene Svenska Dagbladet og Aftonbladet forente sine krefter i etableringen av E24. Her leverte Svenskans næringslivsredaksjon mye av innholdet mens Aftonbladet skulle gi distribusjonen av nyheter turbokraft. Sammen med VGs nyhetsredaktør, Hans Chr. Vadseth, reiste jeg til Stockholm for å studere prosjektet nærmere.

Vi ble overbevist om at det var en god idé og inviterte snart kollegene i Aftenposten til felles utredningsarbeid. For første gang skulle Schibsted-avisene VG og Aftenposten samarbeide om et felles redaksjonelt prosjekt. Aftenposten hadde en stor og tungrodd næringslivsredaksjon. VG hadde en merittert samfunnsredaksjon med en liten økonomigruppe.

I Aftenposten var det utbredt skepsis til prosjektet fra første dag. Avisen hadde som vanlig høy selvtillit og stor tro på at man ville lykkes i å ta en ledende nasjonal posisjon på egen hånd. På den annen side var ideen om mer samarbeid på tvers begynt å feste seg i konsernledelsen og Aftenposten ville nødig bli oppfattet som bakstreversk. For oss i VG gjaldt det å lokke Aftenposten med på leken.

Derfor var vi rause med å innvilge Aftenposten majoriteten av aksjene i det nye selskapet «Næringsliv 24» – 60 prosent. I styret skulle Aftenposten også ha posisjonen som styreleder. Alt ble nedfelt i aksjonæravtalen.

Så var det spørsmålet om lokalisering. I VG så vi helst at selskapet ble etablert på nøytral grunn, for å fremme entreprenørånd og bygging av egen bedriftskultur. Men Aftenposten insisterte på at bedriften skulle holde hus i deres lokaler i Postgirobygget. Så gikk vi med på det også, da.

Men VG hadde et trumfkort i bakhånd, og da stillingen som ansvarlig redaktør/administrerende direktør for den nye nettavisen skulle utlyses la jeg det høyeste kortet jeg hadde i hånden på bordet: VGs nyhetsredaktør søkte stillingen! Aftenposten, som sikkert anså det naturlig at en person derfra fikk jobben, var overrasket.

Både VG og Aftenposten «lånte ut» noen av sine erfarne næringslivsreportere i de første tre månedene. Samtidig ble det satt ambisiøse mål for brukertall, konkrete mål for Aftenposten og VGs bidrag til trafikken fra sine førstesider på nett. VG leverte raskt over halvparten av trafikken. Dessverre ble det et gjentagende tema i styremøtene at Aftenposten ikke maktet å levere sin trafikkandel.

Holdningen til nyfødte E24 var temmelig halvhjertet i Aftenpostens redaksjon. Innimellom skal den ha vært så dårlig at da annonseselgerne i E24 slo i bjella for en ny kontrakt, så utløste det buing fra Aftenposten-ansatte på samme gulv.

«Næringsliv 24» var nå blitt til E24, etter at tyske ProSieben som driver TV-kanalen «N24» truet med rettssak. Staben jobbet knallhardt for å bygge den nye merkevaren og øke trafikkgrunnlaget. E24 leverte overskudd allerede i det første hele driftsåret, men senere kom finanskrisen..

 I motsetning til sine svenske brødre hadde ledelsen i norske E24 sterkt fokus på utviklingen av selskapet i det norske markedet. I Sverige brukte ledelsen mye tid og ressurser på mislykket internasjonal ekspansjon med E24-konseptet, bl.a. til Frankrike og Nederland. Til slutt ble prosjektet også lagt ned i Sverige.

I Norge la vi stadig mer entusiastiske planer for E24s utvikling. Nå pustet nyhetstjenesten virkelig Dagens Næringsliv i nakken. Men i Aftenposten var tonen fortsatt kjølig, og da sjefredaktør Hilde Haugsgjerd tok meg til side under et Schibsted-møte på Gardermoen og ba om skilsmisse, ble den innvilget på stedet.

E24 fikk flytte tilbake til Akersgaten og innlosjert på samme etasje som bladet «Dine Penger» som VG også hadde kjøpt. Nå startet utviklingen av et nytt samarbeid mellom E24 og Dine Penger i stedet. E24 hadde manglet en tydelig satsing på personlig økonomi.

Akkurat som panelet i E24s jubileumspodcast trekker jeg noen konklusjoner for hva det kreves å starte ny virksomhet. En god idé, pågangsmot, fokus og knallhardt arbeid. I følge Are Traasdahl 17 timer i døgnet, sju dager i uka gjennom år. Øystein Stray Spetalen brukte kineserne som eksempel: De jobber døgnet rundt for en bolle med ris.

Etablerte selskaper som vil lykkes, må være villig til å ofre sine egne, tradisjonsbundne posisjoner for noe nytt. Slik medietrendene utvikler seg nå, vil det være behov for sterkere samarbeid og samhandling på tvers innenfor konserner. Kanskje er det ikke for sent å etablere et fruktbart, nasjonalt samarbeid om næringslivsjournalistikken innenfor Schibsted Norge.

Å restarte E24, med deltagelse fra alle Schibsteds regionaviser, gjerne også samarbeidende medier burde være interessant med tanke på å erobre en klart ledende posisjon i dette markedet. Mange av disse avisene har god regional næringslivsdekning, som også fortjener et nasjonalt publikum. Samtidig kan E24 forsyne disse med innhold fra den nasjonale agenda.

Ellers er det bare å gratulere E24 med tiårsjubileet. Barnet blir snart en utprøvende tenåring.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s