Gratispassasjerer truer demokratiet

IMG_1125LONDON – Det er en opplest og vedtatt sannhet: Uten velfungerende nyhetsmedier som samtidig skaper arena for viktig samfunnsdebatt, vil demokratiene forvitre og råtne på rot. Så hva ville innholdet i våre sosiale medier være dersom alle nyhetsmedier gikk konkurs?

Sannsynligvis et hav av rykter, familiebilder, ukvalifiserte meninger og ukritisk formidling av informasjon. Jeg får våge den påstanden, ettersom jeg tror på den. Likevel fortsetter det digitale våpenkappløpet, hvor det handler om å utvikle stadig nye produkter og metoder som truer nyhetsmedienes eksistens.

Først tapte nyhetsmediene inntektene fra rubrikkannonsene, som fra de trykte medienes morgen hadde finansiert mye av journalistikken. At vi så oss nødt til å formidle mye innhold gratis under den digitale oppveksten, bidro til å devaluere innholdets verdi. Google og andre aktører kunne utfordre opphavsretten og mediene ble mer avhengig av inntektene fra merkevarereklame. Inntil Google og Facebook forsynte seg av halve reklamemarkedet også.

Det er som å befinne seg i en dødsspiral på vei ned mot avgrunnen. Nå er det bare en ting som forener Google og mediene – kampen mot de såkalte «adblockers», systemene for annonseblokkering på mobiler, nettbrett og datamaskiner.

Sammen med en gruppe europeiske publisister sitter jeg og diskuterer disse problemene mellom de mørke eikepanelene i ærverdige The Law Society, 100 meter opp i en sidegate til den fordums berømte avisgaten Fleet Street. Vi er kommet hit fra USA, Tyskland, Nederland, Belgia, Portugal, Danmark, Finland og Norge for å diskutere sammen med britene hva som kan gjøres for å stanse gratispassasjerene.

Dette skjer i lys av arbeidet som nå gjøres i EU for å styrke opphavsretten i vår digitale tidsalder. Det handler om å begrense piratvirksomhet, parasitt-medier og innsamling av artikler i kort format uten skikkelig dyp-lenking. I kampen mot globale aktører som Google ønsker EU å innføre et nytt copyright-regime for digitalt innhold. Dagens lover og regler har alt for mange huller i forhold til beskyttelsen av opphavsrett for journalister og publisister.

En undersøkelse fra Belgia viser at 27 prosent av alle artikler på websider formidles videre uten tillatelse. Inntektstapet som følge av stofftyveri er beregnet til 27 millioner Euro og 7 millioner Euro for parasitt-medier. I tillegg kommer inntektstapet fra annonsører som følge av redusert antall sidevisninger.

En rettsavgjørelse fra patent- og merkevaredomstolen i München har gitt tyske mediehus nytt håp: Bare sju ord av en artikkel skal være gratis å videreformidle. Fra og med det åttende ordet må Google betale..

Det store, tyske mediekonsernet Axel Springer støtter arbeidet med å etablere et felles foretak for alle mediehus som skal samle inn vederlag for gjenbruk. Foretaket bærer navnet «VG»  (!). Men Google forsøker å splitte fronten av mediehus, gjennom å lansere ulike programmer for støtte til journalistikk og produktutvikling.

– Det første vi må gjøre er å fjerne all urettmessig kopiering som foregår mediehusene imellom, lød en sarkastisk stemme fra diskusjonen. Og det gjenstår å se hvilken effekt München-dommen vil ha på globale aktører.

I forbindelse med EUs arbeid for å etablere et enhetlig og felles digitalt marked er det likevel et klart mål om å beskytte mediehusenes opphavsrett. Ellers vil vi ikke ha europeisk mediemangfold om 30 – 40 år.

Et annet og mer akutt problem er framveksten av annonseblokkeringsystemer. I løpet av fem år er bruken nesten tidoblet og nærmer seg nå nesten 200 millioner brukere på verdensbasis. Paradoksalt nok er det grekerne som leder an i utviklingen. Det finnes nå minst 200 annonseblokkeringsprodukter på markedet.

I følge en undersøkelse fra IAB (Internet Advertising Bureau) er hele 56 prosent av brukerne ikke klar over at de derved også blokkerer nyhetsmedienes reklameinntekter og finansieringen av viktig journalistikk. Installasjonen er ofte motivert av hensynet til opplevelsesrike og raske dataspill.

Etter lanseringen av operativsystemet iOS9 vil bruken av blokkeringsknapper øke ytterligere, og mediebransjen spekulerer på om Apple snart vil tilby å sluse annonsene gjennom mot et gebyr på 30 prosent av omsetningen. Det er allerede oppstått mafialignende tilstander der noen annonseblokkeringsleverandører tilbyr «beskyttelse» av forhåndsgodkjente annonseformater.

Det er «vill vest» i mediebransjen, men løsningen ligger neppe i å stenge brukerne ute. Mediebransjen må fortsatt basere seg på dialog med sine brukere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s