En påtrengende avis på mobilen

FRA BAKGÅRDEN: Sjefredaktør Lars Trier Mogensen (t.v.) og direktør Nikolai Thyssen satser alt på fem kort når mobilmagasinet «Føljeton» lanseres senere i høst. Mobiltjenesten skal aldri skrive om mer enn fem saker, men det skal oppleves som en besettelse for de unge å følge med dem. Foto: GEIR TERJE RUUD

FRA BAKGÅRDEN: Sjefredaktør Lars Trier Mogensen (t.v.) og direktør Nikolai Thyssen satser alt på fem kort når mobilmagasinet «Føljeton» lanseres senere i høst. Mobiltjenesten skal aldri skrive om mer enn fem saker, men det skal oppleves som en besettelse for de unge å følge med dem. Foto: GEIR TERJE RUUD

KØBENHAVN (VG) – Fra i høst kan du abonnere på en mobilavis som gir deg mulighet til å følge fem utvalgte saker over tid. Hverken mer eller mindre. Til gjengjeld skal avisen dekke et leserbehov som du finner ubehagelig påtrengende.

Det er kanskje noen av oss som begynner å bli lei av det store loppemarkedet av historier på nettavisenes forsider. Mye av det daglige nyhetsbildet deles uansett gjennom sosiale medier, fra et stort utvalg av kilder. Vi savner et medium som våger å satse på færre saker og gjøre dem virkelig lesverdige.

I en gammel industribakgård på Nørrebro sitter et par avhoppere fra tradisjonelle mediehus som har tenkt å gjøre noe med dette. Lars Trier Mogensen og Nikolai Thyssen er sjefredaktør og direktør for mobilmagasinet «Føljeton», som skal lanseres senere i høst.

Det er «work in progress» i et nakent rom med et stort arbeidsbord, fem-seks stoler og et par store tavler. For tiden går diskusjonen heftig om det skal koste 49 eller 59 kroner måneden å abonnere på det nye mobilmagasinet. Det skal appellere til ungdom og må være langt billigere enn Spotify og Netflix.

«Føljeton»-prosjektet har fått en rekordstor offentlig støtte på 4,4 millioner danske kroner fra Kulturstyrelcens innovasjonspenger. I Danmark går pressestøtten også til nyskapning. I tillegg har private investorer støttet prosjektet med tre millioner. Gründerne tror startkapitalen er tilstrekkelig til å holde prosjektet gående i tre år.

– Det måtte bli et mobilmagasin. Hva fanden skulle det ellers være, spør Lars Trier Mogensen. Før helgen presenterte han prosjektet for nettverket av online-journalister i Danmark på #DONA15.

Trier Mogensen tror at folk vil lese stadig mer på mobilen. Overalt. I alle situasjoner. Det er en stor og voksende gruppe studenter i Danmark som føler seg hjemløse i dagens mediemarked. Det er først og fremst disse «Føljeton» vil mobilisere gjennom et spennende utvalg av tema, vinklet for å vekke nysgjerrighet og engasjement.

Redaksjonen skal være på åtte personer, hvorav fem er partnere rekruttert fra den elitistiske avisen Information, fra JyllandsPosten og med bakgrunn fra Politikens Hus. Redaksjonen vil til enhver tid følge fem tidsaktuelle tema innenfor politikk, næringsliv og kultur som i en føljetong. «Føljeton» vil også knytte til seg frilansere som bidragsytere.

– Hver dag skal vi presentere to hovedsaker, og et knippe kortere innslag i revy, forteller sjefredaktøren. Det blir ikke «breaking news», som folk får via sosiale medier, men tidsaktuelle temaer som skaper en påtrengende oppmerksomhet hos deg som leser.

REDAKTØR MED TARROT-KORT: Lars Trier Mogensen vil fylle gapet som de gamle medienes tillitskrise skaper til ungdommen. Han legger fem kort på bordet. Foto: GEIR TERJE RUUD

REDAKTØR MED TARROT-KORT: Lars Trier Mogensen vil fylle gapet som de gamle medienes tillitskrise skaper til ungdommen. Han legger fem kort på bordet. Foto: GEIR TERJE RUUD

Lars Trier Mogensen nevner den greske gjeldskrisen og flyktningestrømmen gjennom Danmark akkurat nå, som eksempler på slike. Redaksjonen vil levere lange, velskrevne og perspektivgivende artikler med et personlig sting. Hver artikkel må kunne leses for seg selv, men føljetongene skal gi dyp innsikt og forståelse. Inspirasjonskildene er anerkjente magasiner som The New Yorker og The Economist. Et svar på den populære danske «WeekendAvisen» for den mobile generasjon.

Sjefredaktøren sitter med en kortstokk i hånden, og legger opp fem kort på bordet. Hvert av dem på størrelse med et mobilvindu. Så beskriver han hvordan sakene skal bygges opp. Design og svipevennlig navigering er på det nærmeste ferdig utviklet. Hvis det dukker opp et nytt engasjerende tema i tiden, må et av kortene byttes ut. Det skal alltid være fem på hånden.

Gründerkollega Nikolai Thyssen, som inntil nylig var digitalredaktør i danske Information, forteller at tjenesten vil være lukket for login. Mulige delingsfunksjoner diskuteres fortsatt. Men tjenesten skal være gratis for alle gymnasieelever, som vil kunne logge seg inn via sin tilgang til undervisningssystem. Det samme gjelder arbeidsledige som kan logge seg inn som registrert bruker hos A-kassen. «Føljeton» vil knytte sponsorater opp til slike tilganger.

– Vi vil ikke satse på bannerannonser. Sponsorater fra organisasjoner, institusjoner og næringsliv blir en del av finansieringen. Vi er nå i ferd med å inngå slike avtaler. Vår lønnsomhetsgrense vil ligge under 10 000 abonnenter og det er en god sjanse for at dette er innen rekkevidde, mener Thyssen. Han regner med at «Føljeton» kan drives for 450 000 danske kroner i måneden.

Vi deler alle en kjærlighet til prosjektet. Så her er det ikke snakk om høye lønninger eller konsulenthonorarer. Vi tror det å være født på mobilen kommer til å bli en stor fordel for oss, sier Nikolai Thyssen.

Medieprofessorene ved Københavns Universitet er nok skeptiske til at prosjektet vil lykkes, men det er spennende å møte folk som våger å satse alt på fem kort. I troen på at godt innhold fortsatt vil være Kongen, selv i Kongens by.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s