Facebook – venn eller fiende?

VERDENS MEKTIGSTE MANN: Mark Zuckerberg kler seg alltid i blue jeans og olivengrønn T-skjorte når han presenterer Facebooks nyeste strategier, som her i San Fransisco i mars i år.  Veksten avtar, men giganten legger under seg stadig nye tjenester med milliarder av brukere. Foto: REUTERS

VERDENS MEKTIGSTE MANN: Mark Zuckerberg kler seg alltid i blue jeans og olivengrønn T-skjorte når han presenterer Facebooks nyeste strategier, som her i San Fransisco i mars i år. Veksten avtar, men giganten legger under seg stadig nye tjenester med milliarder av brukere. Foto: REUTERS

BERGEN/NEW YORK (VG) Det føltes nesten som om Mark Zuckerberg satt i de regntunge skyene og skrudde av og på kalddusjene over 1700 mediefolk som var samlet mellom de syv fjell. Mediebransjen må forberede seg på en ny omgang ekstremvær forårsaket av de globale teknologigigantene som regjerer verden.

Utfordringene fra selskaper som Facebook, Google, Twitter og Snapchat preget diskusjonene på Nordiske Mediedager i Bergen sist uke. Bransjen frykter at de digitale gladiatorene skal ta publisistisk verdensherredømme og drepe medienes forretningsmodeller for godt.

Mellom alle regnbygene opplevde mediefolkene også enkelt streif av solstråler. Som da kulturminister Thorhild Widvey kom ned fra skyene og entret scenen i Grieghallen som en reddende engel i helhvite gevanter og proklamerte nullmoms for nettaviser. Pressen jublet og senere jublet hele VG da avisen ble utropt av kulturministeren som Norges desidert beste avis.

Dagens Næringsliv, som er kjent for å skrive Norges lengste reportasjer og søknader til utdeling av journalistpriser, raljerte etterpå over mediebransjens narsissisme under den store prisfesten på nattklubben Rick`s. Her – i det som en gang var Gestapos hovedkvarter i Bergen – var kjendistettheten større enn i Messa på Marienlyst.

I følge Dagens Næringsliv deles det hvert år ut ca 1000 mediepriser i Norge. Festspillene i Bergen blir en blek skygge av champagnegaloppen på Rick’s. Den eneste priskategorien som mangler er prisen til beste tidligere ansvarlig redaktør i en Schibsted-avis som nå er kommentator, skrev DN. Det får bli et oppgjør mellom undertegnede og Trine Eilertsen (ex BT) til neste år..

– If you can’t beat them, join them, heter det som kjent. Dette er nå mediefolkenes store dilemma. Skal vi bli leilendinger og publisere innholdet som vi lager, direkte på sosiale medier som Facebook?

Mange medier gjør det allerede indirekte og via lenker. Når en tredjedel av trafikken kommer fra sosiale medier er det lett å bli avhengig av denne trafikken. Det er som en narkopusher som tilbyr narkotika gratis ved første treff. I neste omgang vil han vite å ta seg grådig betalt. Ja, de sosiale mediene vil raskt forlange sin andel av inntektene.

Ekstremværet som snart vil skylle en ny tidevannsbølge inn over mediemarkedet, er forårsaket av at nesten alle leser nyheter og ser video på mobilen. På denne plattformen har de sosiale mediene en nesten uovertruffen posisjon. Vi deler innhold i hytt og pine og nå vil aktører som Facebook sortere «feeden» på en måte som bedre ivaretar dine behov og sine egne forretningsideer.

Det tar åtte sekunder i gjennomsnitt å laste ned en side fra Facebook. Det er alt for tregt. Gjennom direkte publisering av tekst og video blir opplevelsen mer sømløs. Som å bla i en avis. Og nye Facebook spiller videoinnhold automatisk. Annonsene likeså. Det er bare å dele på inntektene.

Facebook er i ferd med å bli vårt nye hjem. Mediet tar kontrollen over stadig større del av vårt sosiale liv. Også i stigende grad praktiske oppgaver fra vugge til grav. I USA også skilsmissen. Over 1, 4 milliarder brukere sørger for at en fjerdedel av all verdens internettrafikk kommer fra Facebook. Mark Zuckerbergs strategi synes å være total overtagelse av internett – at Facebook skal bli hele nettets inngangsportal.

Fra Mediedagene i Bergen reiste jeg rett til New York hvor diskusjonen om medierevolusjonen fortsetter denne uken på verdenskongressen til International News Media Association (INMA). Her i USA er noen av de største mediene, som The New York Times, BuzzFeed og National Geographic allerede i forhandlinger med Facebook om direkte distribusjon av sitt innhold. Planen møtes med mye skepsis i bransjen, som frykter å miste kontrollen over innhold, presentasjon, brukerdata og annonseinntekter.

Før han døde brått sist vinter rakk New York Times rockestjerne av en mediekommentator, David Carr, å beskrive dilemmaet på denne måten:

– For publisister er Facebook som en stor hund, som kommer galopperende mot deg i parken. Det er vanskelig å si om den vil leke med deg eller ete deg..

Og det er ikke bare Facebook som forsøker å ta kontrollen over nyhetsmedienes distribusjon. I Europa forsøker Google å kjøpe seg fri fra trusselen om strenge EU-reguleringer gjennom å opprette milliardfond i samarbeid med store, velrennomerte avishus.

Suksess-kanalen Snapchat gikk i januar også i allianse med et eksklusivt utvalg av innholdsprodusenter da tjenesten Discover ble lansert. Det er ikke rart resten av medieindustrien ser spøkelser ved høylys dag.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s