Gi en skjerv til Aftenposten, ‘a..

FRIR TIL FOLK: Kjetil Østli i nettmagasinet Harvest samler inn 16 000 kroner i måneden gjennom faste trekk fra lesere som er villig til å betale to kroner dagen.  Foto: FREDRIK VARFJELL, NTB/Scanpix.

FRIR TIL FOLK: Kjetil Østli i nettmagasinet Harvest samler inn 16 000 kroner i måneden gjennom faste trekk fra lesere som er villig til å betale to kroner dagen. Foto: FREDRIK VARFJELL, NTB/Scanpix.

Den hjemløse tiggerens bønn vekker assosiasjoner til det som kan være finansiering av fremtidens journalistikk: Stykkprisfinansiering av reportasjer og avsløringer gjennom frivillige donasjoner fra leserne.

Sent en kveld i midten av forrige uke sitter jeg på toget til Charles de Gaulle-flyplassen utenfor Paris. En hjemløs tigger stiger om bord på nest siste stasjon. Han legger gule lapper på hvert ledige sete med en bønn om en euro eller to. De reisendes skillemynt ligger snart på lappene som samles inn idet vi ankommer flyplassen.

Jeg lurer på hvor mye det kan bli i løpet av en dag? Trolig et levelig beløp tilsammen. Som kan forsørge hele den hjemløses familie, hvis ikke pengene deles av organiserte bakmenn.

Hjemme i Oslo viser NRK hvordan TV-kanalen «Visjon Norge» samler inn 400 000 kroner på en kveld ved hjelp av en nigeriansk pastor som selger Herrens velsignelse mot bidrag på 2500, 5000 eller 40 000 kroner for en hel familie. Kanalen sender 24 timer i døgnet, sju dager i uka og omsetter for 90 millioner kroner. «Visjon Norge» har 60 ansatte – like mange som VGTV..

Jeg bestemmer meg for å tilbringe ukas siste arbeidsdag på Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Journaliststudenter, lærere og forskere her holder seminar i såkalt «crowdfønding». Mange tror dette kan være redningen for kostbar gravejournalistikk og utenriksreportasjer etter hvert som inntektsstrømmene svikter for de tradisjonelle mediehus.

– Det dreier seg om god, gammeldags kollekt. Når mange gir litt blir det tilsammen store beløp, forklarer medieforskeren Jens Barland ved Høyskolen i Gjøvik.

Han har engasjert sine studenter i emnet og viser til at det eksisterer hundrevis av verktøy for «crowdfønding» på nettet. Kickstarter.com er en av innsamlingsplattformene, og kan vise til 70 000 vellykkede prosjekter og milliarder i omsetning. En annen plattform er beaconreader.com, som skal ha samlet inn en million dollar til journalistikk.

Felles for slike nettsteder er at prosjekteiere må sette konkrete mål for finansiering. Det er å vinne alt – eller ingenting. Kan folket finansiere framtidens journalistikk på denne måten?

Matt McAlister og Sarah Hartley – begge med tilknytning til The Guardian – tror på denne løsningen. Fredag fortalte de om nettstedet contributoria.com, et uavhengig nettverk for journalistikk med 10 000 medlemmer. 4000 av dem er journalister. Contributoria er et redaktørstyrt medium, som i stor grad bygger på sosiale medier, men også på nyhetsbrev.
Mange ser på det som et ekstra marked for journalistiske arbeider.

– Betalingsmurene som mange mediehus setter opp, fjerner kraften i historien. Contributoria kan tilby en mer kostnadseffektiv journalistikk, mener McAlister og Hartley.

Det spekuleres derfor i om mediehus vil etablere tilsvarende tjenester i fremtiden, parallelt med at faste organisasjonsstrukturer bygges ned a la Norwegian og Bjørn Kjos. I forrige uke måtte landsmøtet til Norsk Journalistlag åpne for markedsførere i sine rekker. Den gamle Aftenposten-journalisten Thomas Spence er blitt den nye sjefen for marketing-journalistene.

I et slikt perspektiv kan nok folkefinansiert uavhengig journalistikk fremstå som et mulig alternativ. Vi registrerer at stiftelser som Fritt Ord allerede bruker mange millioner på støtte til frittstående journalistiske prosjekter. Noen av disse benytter seg også av «crowdfønding», som f. eks. nettstedet Harvest og bloggeren Maren Sæbø.

Den tidligere Aftenposten-journalisten Kjetil Østli driver Harvest – nettstedet for «Man & Nature» sammen med tre kamerater. De har gitt seg tre år for å få prosjektet til å fly. Halvveis kan de konstatere at ca. halvparten av inntektene på 35 000 kroner i måneden kommer fra folk som er villige til å betale to kroner dagen.

Maren Sæbø skaffet seg 90 bidragsytere som finansierte reportasjereisen til Nigeria for å samle stoff om jentekidnappingene til Boko Haram.

Og i Sverige har frilansjournalisten Martin Schibbye lykkes i å samle inn en million kroner fra 1600 bidragsytere til etableringen av sitt «Blank Spot Project» – en frittstående satsing på utenriksjournalistikk.

Men får vi noen gang se Aftenposten-publisher Espen Egil Hansen stå på fortauet i Akersgaten med et papp-krus i hånden? Jeg tviler på det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s