Toppløst og hodeløst

MED ET BLUNK var Nicole (22) fra Bournemouth tilbake på tredje side i The Sun.

MED ET BLUNK var Nicole (22) fra Bournemouth tilbake på tredje side i The Sun.

Det sies at verdens mest berømte tabloid-oppslag er «Headless body in topless bar» fra New York Post, som eies av Rupert Murdoch. Den britiske søstertabloiden The Sun er også kjent for sine ordspill på førstesiden, men kanskje enda bedre kjent for sine toppløse piker på side 3 gjennom 44 år.

Tidlig i forrige uke feiret feminister over hele verden at denne tradisjonen var nedkjempet, og journalister i konkurrerende medier mistet fullstendig hodet i sin ukritiske dekning av begivenheten. Dette var verken tid eller sted for kildekritikk – nyheten kom nemlig med ærverdige The Times, som også eies av Murdochs avisimperium News International.

I følge The Times skal side-3-pikene forsvinne i stillhet. I september i fjor hadde Murdoch tvitret at toppløse jenter i avisen var gått ut på dato – gammeldags. En 44 år gammel tradisjon var over. Nå skulle avisen fri til store annonsører som Disney, Apple og L`Oreal – firmaer som har vegret seg for å investere i spaltene til aviser som trykker bilder av halvnakne jenter.

Men «verdensnyheten» om The Sun var kanskje bare et gigantisk PR-triks. Etter fem døgns fravær var Nicole (22) fra Bornemouth tilbake på side 3 – med bare pupper under vignetten «Clarifications and corrections». Vignetten er fast inventar i mange seriøse morgenaviser.

I flere dager hadde en hel medieverden med BBC og The Guardian i spissen omtalt fraværet av puppebildene. Parlamentsmedlemmer og statsråder hadde avgitt gledesfulle kommentarer. Feminist-kampanjen «No more page 3» feiret nedleggelsen av denne Storbritannias mest kontroversielle presse-tradisjon.

Nå så de alle bare dumme ut. Aller mest pinlig var det for redaktøren av The Times, John Whiterow. – Vet ikke den høyre puppen til Murdoch, hva den venstre puppen gjør, spurte kommentatorene.

The Suns PR-rådgiver triumferte i sosiale medier: – Jeg sa det var ren spekulasjon og at de ikke skulle feste lit til kilder utenfor avisen, sa Doyle Sharp. Problemet var kanskje at advarselen kom fra en PR-rådgiver. Journalister er ikke vant til å stole på sånne. Redaktøren av The Times derimot..

Det regjerende kvinnesynet på avisdesker i 1970- og 80-årene var ganske spesielt. Her var Akersgaten heller intet unntak. Men Verdens Gangs legendariske redaktør gjennom 25 år, Oskar Hasselknippe, hadde innprentet en bluferdig linje. Ingen pupper på trykk, takk. Så gutta på desken fikk nøye seg med den daglige godteposen med britiske tabloider som redaksjonsbudet hentet i Narvesen på Karl Johan.

Herfra fulgte vi historien om Samantha Fox, som i 1983 debuterte på side 3 i The Sun, bare 16 år gammel. Redaksjonsledelsen i The Sun hadde allerede moret seg med nedtellinger på trykk til jentene skulle bli gamle nok til å kle av seg. Samantha Fox preget tredjesiden i flere år, inntil hun satset på en heller skral karriere som popartist. I 1988 gjestet hun Norge i forbindelse med Spellemannsprisen, og en desk-kollega i VG gjorde et stort nummer av at han hadde tatt henne på skulderen. Skuffelsen var nok stor, om ikke til å ta og føle på, da Samantha tre år senere sto fram som lesbisk.

PR-stuntet i forrige uke vil nok puste nytt liv i kampanjen «No more page 3», som allerede har samlet 114 000 underskrifter. I fjor lykkes kampanjen i å få en av de største supermarked-kjedene, Tesco, til ikke å vise førstesiden av The Sun i sine 3 300 butikker. Bare logoen fikk være synlig i avisstativene for å hindre at barn skulle se seksualiserte bilder av unge jenter.

Kampanjen har bred støtte, men problemet er at de fleste av dem ikke er lesere av The Sun. 41 prosent av leserne er likevel kvinner.

Det er for øvrig ikke første gang det spekuleres i at avisen vil legge ned «side-3-piken». Da avisen fikk sin første kvinnelige sjefredaktør, Rebekah Wade (senere gift Brooks) i 2003, regnet de fleste med at nå var det slutt. Men allerede første dag på jobben overrasket hun leserne med å la Rebekah fra Wapping (hvor avisen holder til) pryde side 3.

Nå tror jeg at det uansett snart er slutt på toppløse papirdukker. Løssalgsaviser er blitt mer og mer avhengig av annonseinntekter, og mange annonsører kvier seg fra å bli forbundet med et slikt kvinnesyn. «No more page 3»-bevegelsen har nå spredt seg til Tyskland, hvor man går til angrep på Bild-zeitungs toppløse modeller. Enkelte spår likevel at toppløsheten vil leve videre i nettutgavene. Her ser vi daglig hvordan sexismen lever videre i beste velgående, også på nyhetsdeskene i mange norske mediehus.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s