TV2 sjakk matt?

DUELLEN: 438 000 seere var innom den nye VGTV-kanalen i løpet av helgen. 26 000 seere fulgte Magnus Carslsen og Viswanathan Anand mellom klokken 17 og 18 lørdag ettermiddag. Foto: OLE KR. STRØM

DUELLEN: 438 000 seere var innom den nye VGTV-kanalen i løpet av helgen. 26 000 seere fulgte Magnus Carslsen og Viswanathan Anand mellom klokken 17 og 18 lørdag ettermiddag.
Foto: OLE KR. STRØM

Etter at VGTV startet sine sendinger i helgen er kampen om tilværelsen i TV-ruta blitt hardere enn noensinne. NRK og VG deler rettighetene til Magnus Carslens VM-kamper i Sotsji. Spørsmålet er om Nyhetskanalen i TV2 blir stilt sjakk matt i løpet av de nærmeste ukene.

Det var et lurt trekk av VG å starte den nye lineære TV-kanalen på Canal Digital idet sjakk-VM startet. TV2 og Nyhetskanalen kan nå håpe på at det inntreffer en stor, dramatisk nyhetshendelse som setter kanalen i stand til å kjempe på like fot.

Det er en svært dristig satsing som VG når har begitt seg inn på. Oppslutningen om faste sendinger i TV-kanaler er svakt fallende. Seerne blir stadig eldre. Å få en ungdom til å sette seg ned på rompa og vente på interessante TV-nyheter er blitt en nærmest umulig oppgave.

VGs svenske søster, Aftonbladet, skrinla for en måned siden planene om å starte en lineær TV-kanal og leverte tilbake konsesjonen til å benytte sendenettet.

Derfor er TV-bildet fra VG til forveksling lik det du finner på internett-sider. LIVE og kontinuerlig oppdatert i forhold til løpende nyhetskilder og sosiale medier. Det kan bli det nye «ventebildet» i TV, hvor det skjer noe hele tiden.

Nyhetskanalen har de siste åtte årene utviklet seg til å bli en ganske god investering for TV2. I løpet av disse årene har kanalen sendt 35 000 timer direkte TV. Opptil 900 000 seere har fulgt kanalens dekning av de mest dramatiske hendelsene i Norge, som f. eks. katastrofebrannen i Lærdal i januar i år.

Kampen om tilværelsen i TV-ruta handler ikke bare om seertall. Den er også i høy grad en kamp om tid. Nesten tre timer daglig bruker nordmenn på lineær TV. Nyhetskanalens seere bruker i gjennomsnitt 38 minutter på sendingene, til sammenligning bruker seere på web-TV under fem minutter.

Men Nyhetskanalen og web-TV har for lengst gjort begrepet «ekstrasending» til historie. Det er skapt en forventning blant publikum til å få være med direkte når noe dramatisk skjer. Breaking News er blitt et begrep for folk flest, enda så amerikansk det høres ut.

Levende bilder er blitt en nødvendig og naturlig del av de fleste nettaviser. VG har opplevd en vekst i bruken av levende bilder i formatet til vg.no på opptil 60 prosent i enkelte innslag det siste året. Nå er VGTV etablert som eget selskap med 61 ansatte. Kanalen skal satse på å bygge opp unge TV-profiler for et yngre publikum.

Vi skal forvente et råere og mer eksperimentelt TV-format. Ikke så blankpolert som NRKs ressurskrevende sendinger. VGTV vil utfordre NRK og TV2 på hastighet når noe skjer. Da nyheten om den første norske ebola-pasienten sprakk, var VGTV i gang med sin direktesending seks minutter senere.

Forrige ukes krangel om plasseringer på Canalvelgeren var nok bare forpostfektninger i den skjerpede nyhetskonkurransen som nå kommer. Canal Digital har sikret seg eksklusiv rett til VGTVs sendinger det første halvåret. Sendingene når dermed ut til nesten en million abonnenter via kabel eller parabol. Men samtaler er allerede i gang med andre selskaper som formidler lineære TV-signaler.

For mediehuset VG handler dette om å utnytte inntektsstrømmer i TV-industriens solnedgang. Inntekter fra distribusjon og reklame som mediehuset ellers ikke ville ha tilgang ti. Reklamemarkedet for TV i Norge er nå på rundt to milliarder kroner. Reklame i web-TV er også i kraftig økning og forventes å nå 200 millioner i år. Om et par år er det kanskje på en halv milliard. Alt som produseres for VGTV vil derfor også bli gjort digitalt tilgjengelig på vg.no.

VGTV er et nasjonalt prosjekt, hvor sannsynligvis mye av fremtidens kildegrunnlag også vil basere seg på levende bilder fra de store, regionale mediehusene i Schibsted Norge; Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. Også Adresseavisen er med i dette samarbeidet.

Det blir spennende å se hvordan NRK og TV2 vil svare på denne utfordringen. NRK har slitt med å komme raskt nok på banen når dramatiske nyheter inntreffer. TV2 har en tendens til å pakke inn sine større journalistiske satsinger i 21-nyhetene. VG håper nok at de vil fortsette med det.

Nå blir det raske løpere og tårn mot dronning og konge på sjakkbrettet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s