En solskinnshistorie

#SUPERLOKAL: Sjefredaktør og administrerende direktør Jørn-Christian Skoglund står foran en entusiastisk gjeng som lager Trømsøs nye superlokale nettavis. Foto: MARIUS FISKUM, iTROMSØ

#SUPERLOKAL: Sjefredaktør og administrerende direktør Jørn-Christian Skoglund står foran en entusiastisk gjeng som lager Trømsøs nye superlokale nettavis. Foto: MARIUS FISKUM, iTROMSØ

TROMSØ (VG) – Det hviler en skjebnens ironi over at Amedia-konsernet holder styremøte på «The Edge» – Tromsøs nye hotellstolthet. På kanten av stupet. Her holder også Polaris-konsernet sitt styremøte nesten samtidig. Mediekonsernene i Norge har varslet samlede kostnadskutt og nedbemanning i mange hundre millioners-klassen.

Det er kanskje ikke tilfeldig at Petter Stordalen setter engelske navn på sine nye hoteller. The Thief i Oslo. The Edge i Tromsø. Utfordringene fra markedet er blitt internasjonale.

Tyven er i følge den snart pensjonerte medieforskeren Sigurd Høst – internett. Dette vederstyggelige redskap som utfordrer lokale papiraviser. I nesten 20 år har han levert årlige rapporter om avisårenes fremgang og motgang. I forbindelse med den siste rapporten uttaler han til Klassekampen at det er avislederne som har snakket ned papiravisen.

– I en gjennomsnittlig norsk lokalavis skjer det ikke mye rundt nettavisa. De har begrenset med både informasjon og diskusjon, sier forskeren. Men snart er det høst. I fjor sank det samlede norske avisopplaget med over fire prosent – eller nesten 200 000 eksemplarer.

Sigurd Høst tar feil. Avisleserne befinner seg allerede i en digital verden. Sigurd Høst anfører at det er et stort problem at Bergens Tidende har forsterket sin nedgang og at ryggraden i det norske avissystemet dermed svekkes.

Høst har kanskje ikke fått med seg at Bergens Tidende la om til en digital publisistisk profil høsten 2013 og at antallet betalende abonnenter nå er høyere enn for et år siden.

Fortsatt finnes det et lite antall norske byer hvor konkurransen mellom mediebedrifter er knallhard. Tromsø er en av disse. Her har Amedia-avisa «Nordlys» utkjempet en veritabel kamp mot byrivalen «Tromsø» i mange år. På 80-tallet var jeg med da VG kjøpte Tromsøs underdog-avis og ville utfordre Ap-avisa Nordlys.

Sammen med sjefredaktør Andreas Norland reiste jeg til Tromsø og drakk Mackøl og spiste måsegg. Vi ville inspirere bladet «Tromsø» med VGs avis-suksess og lage en frekk og populær bytabloid. Men vi lykkes ikke.

Nå har gjengen i den nedlagte lastebilhallen i Strandveien i Tromsø bestemt seg for å gjøre et nytt forsøk. Og etter mitt besøk i Tromsø i forrige uke har jeg endelig en solskinnshistorie å fortelle fra midnattsolens land:

For åtte måneder siden satset «iTromsø» alt på å utfordre konkurrenten digitalt. Alt fokus i mediehuset ble satt på digital publisering og på digitalt salg. Alt stoff skal publiseres umiddelbart digitalt. Resultatene må være forbløffende for konkurrenten Nordlys.

I løpet av få måneder har «iTromsø» passert VG i digital dekning i byen, og puster nå virkelig rivalen «Nordlys» i nakken. På ukentlig basis er det nå bare en prosent som skiller de to konkurrentene i ukentlig dekning.

«iTromsø» har aldri vært større. Fra en by med 70 000 innbyggere oppnår mediehuset nå på ukebasis mellom 150- og 200 000 unike brukere. Dagstallet ligger i snitt på 38 800 brukere eller 54 prosent av tromsøværingene. En undersøkelse viser at «iTromsø» moser konkurrenten på spørsmål om avisens innhold oppleves som viktig for folk i byen.

Satsingen er superlokal og umiddelbar. Antallet daglige oppdateringer på nettsiden er det siste året økt fra 25 til 60. Avisen har 16 500 venner på Facebook og produserer opptil 150 videoinnslag i måneden. Hittil i år har TV-innslagene på nettet hatt 850 000 visninger.

Jeg ble imponert over et innovativt og lokalt mediehus som hver dag bygger sin selvtillit. Uten å røpe for mye vil jeg si at innsatsen også avspeiles i de kommersielle resultatene. Veksten i digitalt annonsesalg må oppleves som inspirerende; tre ganger høyere enn for et år siden.

Den nordnorske tonen er gjerne røff. Mediehusets ledelse nekter konsekvent å omtale konkurrenten ved navn. I denne landsdelen hvor det er helt legalt å omtale en polititjenestemann som «hestkuk», mangler det heller ikke på friske karakteristikker i kampen mellom mediehus.

– Vi kaller konkurrenten for «Amedía», for da høres det ut som en kjønnssykdom, sa en av utfordrerne til oss i forbifarten..

 

*)Artikkelforfatteren er styremedlem i Bergens Tidende og leder av konsernstyret i Polaris Media som eier «iTromsø».

 

Og slik beskriver Nordlys konkurransen mellom mediehusene I Tromsø.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s