Mediefest i Bergen

ÅRETS BESTE FØRSTESIDER: Finansavisen,Kvinnheringen, Drammens Tidende og VG kjemper om førsteplassen.

ÅRETS BESTE FØRSTESIDER: Finansavisen,Kvinnheringen, Drammens Tidende og VG kjemper om førsteplassen.

Mai er den store festmåneden i byen mellom de syv fjell: Nordiske Mediedager, nasjonaldag og de tradisjonelle festspill. Denne uka innledes det hele med den store mediefesten hvor hundrevis av redaktører og journalister, TV-kjendiser og medievitere samles i Grieghallen og ved byens mange vannhull.

Både Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Redaktørforening har lagt sine årskonferanser til Bergen. Det er et omfattende seminarprogram med 130 foredragsholdere fordelt på 50 ulike sesjoner «tre heile dager til ende». Det er mer enn 25 år siden denne nordiske mediefestivalen så dagens lys, og den har nå etablert seg som det store mediearrangementet i Norden.

Det er ikke tilfeldig at dette skjer i Bergen. Byen har et sterkt mediemiljø og er et av få steder i Norge hvor det fortsatt eksisterer knivskarp konkurranse mellom mediehusene. Byen er hovedsete for TV2 og huser en stor NRK-redaksjon. Dessuten har Universitetet i Bergen lenge hatt et engasjert medie- og samfunnsvitenskapelig miljø. De siste årene har alle mediehusene i Bergen samarbeidet om et felles lokaliseringsprosjekt – Media City Bergen – som er inne i en avgjørende sluttfase. Muligens flytter alle medieinstitusjonene inn under samme tak innen få år. Det vil bli et unikt miljø i Skandinavia.

Festivalen tilbyr et variert seminarprogram med mediefaglig påfyll, men også noen svært viktige tema i vår samtid. Ytringsfrihetens rammer, de sosiale medienes betydning for vårt demokrati, de digitale endringsprosessenes smerte og nye muligheter. «Facebook – har vi skapt et monster?», lyder en av overskriftene.

Professor Frank Aarebrot presenterer hvert år den store medieundersøkelsen under Nordiske Mediedager, og i år er jeg invitert til å delta i panelet som skal drøfte funnene. Det handler gjerne om gapet mellom holdninger og forestillinger til de som lager mediene og folk flest som bruker dem. I år retter medieundersøkelsen et spesielt og interessant søkelys på ungdommens holdninger til media.

Jeg har tjuvtittet i materialet og kan røpe at det vil bli presentert interessante funn fra undersøkelsen blant unge mellom 16 og 25 år. Internett har nå eksistert i hele denne aldersgruppens levetid og det er ikke tvil om at nettet styrer deres mediebruk. Gjennom undersøkelser får vi innblikk i bruken av sosiale medier, nettaviser, blogger og levende bilder på nettet. Sammenlignet med den voksne befolkning og spesielt mediebransjens egne aktører, journalister og redaktører.

Facebook utfordrer lokalavisene. Google tar mål av seg til å bli en ny supermakt. Netflix tilbyr TV-underholdning i helt nye formater. «Medienes monopol er brutt», skrev Jens Stoltenberg i et festskrift til  Dagsavisens avtroppende redaktør, Arne Strand, tidligere i vinter. De sosiale mediene er i ferd med å endre forholdet mellom journalistikk og politikk fullstendig. Politikerne er ikke lenger like avhengig av journalistenes velvilje for å nå ut til publikum.

Den store medieundersøkelsen beskriver da også hvordan Stortinget ville sett ut hvis bare journalister eller redaktører hadde stemmerett. Jeg kan røpe at sammensetningen ser helt annerledes ut enn når folk flest – eller ungdommen – får bestemme. Selv om Erna er fra Bergen har hun ikke en sjanse hos mediefolket.

Sett i lys av gapet mellom folk og fagfolk er det interessant å se nærmere på holdningene til ulike typer medier, tiltro og viktighet. I hvilken grad folk bruker og finner de nye arenaene for samfunnsdebatt nyttige. Hvordan folk og fagfolk stiller seg ytringsfrihetens dilemma: I hvilken grad anonyme ytringer og hatske ytringer skal tillates eller begrenses.

Mediebransjen står midt i den hvite revolusjonen, i skjæringspunktet mellom analog og digital formidling. Bransjen rystes av sviktende inntekter og krav til omstilling. Det knytter seg derfor store forventninger til innholdet i kulturminister Thorhild Widveys «State of the Media»-tale på onsdag.

Enn så lenge har mediebransjen penger nok til å feire seg selv. Onsdag innledes med utdeling av Den store journalistprisen, og samme kveld holder Mediebedriftenes Landsforening prisfest på utestedet Ricks. Her skal det deles ut en flom av mediepriser, bl.a. for Årets Avis, Årets Magasin, Årets Nettsted og årets beste avissider. Mediedagene avsluttes med det store TV-showet «Gullruten» med kåring av fjorårets beste fjernsynsproduksjoner.

Som styremedlem i flere Schibsted-aviser og konsernstyreleder i Polaris Media føler jeg meg nesten som en innbygger av Lotto-kommunen Verdal. Sjansen er stor for at jeg sitter ved et vinnerbord onsdag kveld..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s