En historisk julehilsen

SELFIE: Besøkende tar bilde av seg selv utenfor St. Paul katedralen I London I forbindelse med julemesse I desember. Foto: AFP

SELFIE: Besøkende tar bilde av seg selv utenfor St. Paul katedralen I London I forbindelse med julemesse I desember. Foto: AFP

Denne julen står vi midt i Revolusjonen. På terskelen til en helt annen tidsalder, der mobiltelefonen overtar rollen som vårt viktigste digitale redskap for kommunikasjon og informasjon. Fra 2014 vil trolig mobilen passere desktop når det gjelder databruk.

Tenk, at det faktisk er gått 21 år siden verdens første tekstmelding ble sendt over mobiltelefon. Det var i følge ABC News den kanadiske ingeniøren Neil Papworth som lykkes å sende en tekstmelding til direktør Richard Jarvis i teleselskapet Vodaphone.

Datoen var 3. desember 1992 og meldingen ble mottatt på en portabel Orbitel-telefon:

«Merry Christmas»

Skjønt «portabel». Telefonen lignet mest på min første mobiltelefon, som veide 12 kilo og egentlig var en biltelefon. Ikke veldig mobil telefon, selv om ryggsekk fulgte med som tilleggsutstyr.

Siden har vi vært vitne til en revolusjonerende utvikling. I forrige uke satt jeg i et møte med en kar på et hotell i Trondheim. Han unnskyldte seg og sa at han måtte legge mer penger på parkometeret. Så tok han fram mobilen, trykket på en app og betalte. Så kunne møtet fortsette. Slik hadde de hatt det lenge der i byen.

For stadig flere blir mobilen det foretrukne medium for nyhetsoppdatering. Det moderne menneske sjekker mobilen sin for oppdatering av nyheter og meldinger med seks og et halvt minutts mellomrom, ifølge Nokia Research. 150 ganger i løpet av en 16 timers dag. Eller når alarmen går og vi har fått en ny melding. Vi sender eller mottar meldinger 23 ganger pr. dag, og sjekker klokken på mobilen 18 ganger daglig. Unge mennesker bærer ikke armbåndsur.

Disse adventsdagene har vi handlet julegaver på nettet som aldri før. I Storbritannia regner man med at minst en fjerdedel av julehandelen online skjer via mobilen. Kjeder og kjøpesentre utvikler egne apper med tilbudsreklame, gjerne med såkalt geo-targeting via GPS eller egne trådløse nettverk som knytter til seg kundene.

Også denne julen ligger det mange smarte telefoner og lesebrett under juletreet i tusener av hjem. Ikke under vårt juletre. Det har vært jul umulig å oppdrive en iPhone 5 til et familiemedlem. Løsningen ble å sette seg på venteliste i databutikken. Vi er nummer fem eller seks på listen. Ingen kan si når telefonen kommer, men den kommer til å koste meg dyrt. Her er det nemlig det motsatte av kontantrabatt som gjelder. Telefonen blir billigere jo mer du er villig å ta på avbetaling eller i abonnementspakker som ingen skjønner noe av.

Mobilen er for lengst blitt mitt viktigste redskap for oppdatering i nyhetsbildet. I likhet med stadig flere liker jeg å føle meg delaktig i nyhetsbildet. Å få vite om ting umiddelbart eller mens det skjer. Høstens VM i sjakk ble en slik opplevelse på VG Mobil. I likhet med hundretusener av nordmenn fulgte jeg hver trekk i innspurten av Magnus Carlsens spennende partier.

På et av SAS stappfulle fly av forretningsreisende fra Stavanger til Oslo satt alle med lysende sjakkbrett på mobilen. Flyvertinnen måtte gå fra sete til sete for å få dresskledde herrer til å slå av mobilen. På flytoget inn til Oslo S ble Magnus Carlsen verdensmester.

Denne hendelsen viste oss samtidig hvor viktig det er å utvikle funksjonalitet og design på mobilens nyhetssider. Utviklingen må skje på basis av god forståelse av hvordan folk bruker mobilen. Den må laste raskt og navigasjonen må være intuitiv. Brukerne vil raskt forlate steder som gir dårlige erfaringer. Tid, lokalisering og kontekst er her viktige nøkkelord.

I følge analysebyrået Nielsen leste 60 prosent av smart telefon eiere nyheter på mobilen i 2012, mens 40 prosent av all trafikk i sosiale medier foregikk der. I Norge er VG mobil suverent største innholdsleverandør med over 2,1 millioner ukentlige brukere. Men også NRK, Dagbladet og TV2 har langt over en million brukere. Den største veksten i mobilbruk skjer nå i regionaviser som Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

Også kommersielt venter man en rivende mobil utvikling. Det globale annonsekjøpselskapet Zenith anslår at mobilen skal stå for en tredjepart av alle nye annonseinntekter (totalt 90 milliarder dollar) frem mot 2016.  Zenith tror heller ikke at denne veksten vil komme på bekostning av etablerte medier.

Allerede nå er vi 3,2 milliarder verdensborgere som kan sende hverandre en SMS til jul.

God jul!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s