Møtet med Veggen

BLIR VEGGPRYD: Hilde Haugsgjerd får snart plass i Aftenpostens historiske redaktørgalleri. I løpet av fem år har hun introdusert Aftenposten på nye digitale plattformer, fornyet avisens grafiske uttrykk, lagt ned Aften-utgaven og relansert A-gagasinet. Hun rakk også å innføre en digital betalingsvegg før nettredaktøren, Espen Egil Hansen overtok jobben. Foto: TRYGVE INDRELID, Aftenposten.

BLIR VEGGPRYD: Hilde Haugsgjerd får snart plass i Aftenpostens historiske redaktørgalleri. I løpet av fem år har hun introdusert Aftenposten på nye digitale plattformer, fornyet avisens grafiske uttrykk, lagt ned Aften-utgaven og relansert A-gagasinet. Hun rakk også å innføre en digital betalingsvegg før nettredaktøren, Espen Egil Hansen overtok jobben. Foto: TRYGVE INDRELID, Aftenposten.

Når vår gamle tante tar skrittet over i en digital verden er det kanskje på tide å kvitte seg med bunkene av papiraviser som nærmest truer med å bli til veggpryd i stua. Sist uke introduserte Aftenposten sin betalingsløsning for nett – et lesemeter – og gjorde alt sitt innhold tilgjengelig digitalt. Jeg har logget meg inn.

For et par uker siden ble jeg oppringt av en kar fra Dagens Næringsliv, som tilbød DN som e-avis for et årlig tillegg på en drøy hundrelapp. Til gjengjeld skulle jeg få laste ned avisen klokken 22 kvelden før utgivelsesdagen. Jeg slo til.

Siden 1978 har jeg vært abonnent på den svenske avisen Dagens Nyheter, som utgis i Stockholm. Avisen har i alle år hatt morgendistribusjon i Oslo sentrum. Men da jeg kom tilbake fra ferie i august lå det et brev i min posthylle. Heretter ville avisen bli distribuert med post dagen derpå. Men jeg kunne få alle digitale tilganger umiddelbart..

VG+ har jeg abonnert på lenge, så nå øyner jeg et håp om at det skal bli mer orden i stua og at det blir nytt monn i avfallsdunken for papir.

Medievanene er i kraftig endring. Nå leser vi morgendagens avis i dag. I går kveld kunne jeg lese dagens førsteside av Aftenposten via Twitter.  Aller best liker vi å lese om det som skjer NÅ.

Hilde Haugsgjerd forlot i helgen redaktørkrakken i Aftenposten. Hun rakk dermed å digitalisere Aftenposten før nettredaktøren Espen Egil Hansen overtok ledelsen. Alle Schibsteds regionaviser har nå gjort sitt innhold tilgjengelig digitalt gjennom ulike betalingsløsninger. Polaris-eide Adresseavisen ventes å introdusere en betalingsløsning neste år.

Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende har valgt såkalte «freemium»-modeller med forskjellige fordelinger mellom gratis og betalt innhold. Erfaringene er så langt ganske gode. Opplagssvikten var i ferd med å krype oppover mot fem prosent, og er nå redusert til null eller et par prosent. På daglig basis kommer det nå flere nye abonnenter til enn det er stoppordrer. I Stavanger og Bergen er det fortsatt digital vekst, og på mobil er digitalveksten meget sterk.

Aftenposten har valgt en annerledes betalingsmodell, en metermodell, hvor du kan lese åtte artikler gratis i uken. Et digitalt abonnement koster 199 kroner per måned. Noen helfrelste digitale evangelister mener at satsingen er halvhjertet og bare tar sikte på å bevare gamle abonnenter. Man har også påpekt at betalingsløsningen nærmest ligner på en sveitserost, siden den enkelt lar seg omgå og at det dessuten er mulig å dele betalt innhold via sosiale medier.

Aftenposten har valgt å satse på den samme modellen som New York Times har hatt i snart tre år, og som betraktes som litt av en suksesshistorie. Fire av ti amerikanske aviser har valgt å følge New York Times eksempel.

56 prosent av inntektene til NYT kommer nå fra leserne. 727 000 «digital only» abonnenter er kommet til. Den digitale inntektsveksten fra leserne overstiger en milliard kroner årlig. Men suksesshistorien er skjør. Siden i sommer er veksten flatet nesten helt ut og New York Times må starte jakten på nye inntekter.

Over 100 nye produktløsninger skal være testet ut. Det gjelder å finne fram til produkter som folk vil betale for og som ikke spiser av allerede etablerte inntektsstrømmer. Bransjeanalytikere forventer at NYT i løpet av første halvår 2014 vil lansere betalte tjenester innenfor områder som mat & restaurant, faktaopplysning og kommentarstoff. Problemet er at på disse feltene vrimler det av gratis tilbud eller at de allerede inngår i den eksisterende New York Times-tjenesten.

De som kritiserer avisenes betalingsløsninger mener at journalistikken skal være reklamefinansiert i likhet med innhold som vi får tilgang til gjennom Facebook og Google. Men det koster mye å produsere originalt innhold av høy kvalitet. Mediene trenger også inntekter fra brukerne, og jeg tror folk er villig til å betale en slant for det.

Dessuten vil betalingsløsningene gi tilgang til store mengder data om brukerne og deres adferd. Dette vil i sin tur kunne benyttes til å øke annonseinntektene vesentlig.

 

* Artikkelforfatteren har styreverv i Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Polaris Media Group.

One thought on “Møtet med Veggen

  1. Min familie har i nesten 20 år hatt fullt abonnement på papirutgaven av Aftenposten. Etterhvert ble vi i økende grad digitale brukere av avisen, mens vi hadde tilgang til papirutgaven også på jobben … samtidig som papirbunkene hjemme vokste oss over hodet. På tide å foreta en endring. Vi sa opp abonnementet for ca et år siden.
    Savnet meldte seg umiddelbart… lørdags- og søndagsmorgener uten papiravisa til kaffen ble liksom aldri det samme. Jeg har nå i lengre tid vurdert å abonnere på helgeutgaven (og samtidig få digital tilgang). Stor ble min skuffelse da jeg oppdager at helgeabonnementet er utvidet til å også dekke torsdag. Når ble torsdag helg? For å øke prisen? Akkurat litt i dyreste laget tenkte jeg. Synd – for selv om dere viser til suksesshistorien til New York Times, er jeg ikke sikker på at det samme kommer til å skje her til lands. De løsningene dere har valgt frykter jeg heller kan dytte leserne over til mer tabloide aviser.

    Mitt lille hjertesukk. Gi meg et litt rimeligere helgetilbud … uten torsdagsavisa … og jeg blir definitivt abonnent igjen.
    Hilsen Liv

    Liker

Legg igjen en kommentar

