Bill. mrk. Stilling ledig

FÅR HUN BEHOLDE BILEN? Kulturminister Hadia Tajik på vei ut av regjeringsbilden. Foto: JANNE MØLLER HANSEN, VG

FÅR HUN BEHOLDE BILEN? Kulturminister Hadia Tajik på vei ut av regjeringsbilden. Foto: JANNE MØLLER HANSEN, VG

«Norge trenger en ny kulturminister som kan bidra til en modernisering av mediepolitikken og utvikling av rammevilkårene for samfunnsnyttig journalistikk. Søkere bør ha god forståelse av digital utvikling og innsikt i medienes økonomi. Utviklet evne til å lytte til bransjens råd og behov er en fordel. Søknadsfrist 9. september 2013.»

Denne stillingsannonsen blir aldri rykket inn i noe presseorgan, og er slik sett en illustrasjon på virkeligheten som i dag møter mange tradisjonelle norske avishus. Det dramatiske fallet i papiravisenes annonseinntekter som har preget denne våren og sommeren.

I tidligere tider varslet avisenes stillingsannonser om vekst eller fall i landets økonomi. Om gode eller dårlige framtidsutsikter. Slik er det nå også: Det brutale fallet i antall stillingsannonser er et illevarslende tegn for papiravisenes økonomi.

I mange mediehus har inntektene fra stillingsannonser falt med 30 prosent hittil i år. Jeg vet om et mediehus hvor inntektene fra stillingsmarkedet er redusert med nesten 100 millioner på fem år. Tradisjonelt har mye av denne inntekten falt direkte på bunnlinjen. Konsekvensene for avisenes økonomi er derfor betydelige.

Det er fortsatt gode tider i Norge og folk skifter jobb hyppigere enn før. Etterspørselen etter arbeidskraft er god. Likevel finner rekrutteringen andre veier enn gjennom spaltene til små og store aviser. Nye allfarveier som Linkedin, Facebook, Twitter og rekrutteringssider på nettet.

For et par uker siden presenterte Statens Medietilsyn en rapport over medienes økonomiske situasjon i 2012. Rapporten tegner et nokså dystert bilde av utviklingen til norske aviser, lokalradio og lokal-TV-stasjoner. At det samlede driftsoverskudd i avisbransjen sank med over 44 prosent fra 2011 til 2012, er et tydelig tegn på at avisene sliter med den digitale transformasjonen.

138 av avisene som mottok direkte produksjonsstøtte, hadde også et vesentlig svakere år i 2012 enn 2011. Avisene hadde et samlet underskudd før støtte på nesten en kvart milliard kroner. 140 millioner av dette underskuddet skyldes de fem såkalte meningsbærende aviser, med Dagsavisen i spissen.

Kulturminister Hadia Tajik har sagt at hun ikke tror norske lokal- og regionaviser vil bli vesentlig påvirket av at globale aktører som Google og Facebook går inn i konkurransen om norske annonsekroner. Virkeligheten kommer til å tegne et ganske annerledes bilde. I 2012 fikk lokalaviser med mellom 4000 og 6000 eksemplarer i opplag svekket sin lønnsomhet med over 40 prosent i forhold til året før. Jeg sier ikke at dette skyldes ny internasjonal konkurranse, men resultatene viser hvor sårbar også denne del av bransjen er. Annonsene står for over halvparten av inntektene i avisbransjen.

I 2012 hadde avisbransjen inntekter fra annonsering på 7,5 milliarder kroner totalt sett. En drøy milliard av disse inntektene kom fra digitale produkter. Og reklamefallet i dagspressen ser ut til å fortsette minst like sterkt for inneværende år. Foreløpig er det bare et norsk mediehus som kan sies å ha klatret over terskelen til en digital verden, nemlig VG hvor mer enn halvparten av annonseinntektene nå kommer digitalt.

Rammevilkårene for norske medier, som står midt oppe i den digitale transformasjonen, styres i stor grad av to elementer: Det ulike momsregimet for papiraviser og digitale nettaviser, og den direkte produksjonsstøtten. Dette er to høyst ulike innsatsfaktorer, men det borgerlige regjeringsalternativet har lovet å likestille distribusjonskanalene når det gjelder moms.

UTFORDREREN: Høyres Olemic Thommessen kan bli ny kulturminister. Foto: KRISTOFFER ØVERLI ANDERSEN, VG

UTFORDREREN: Høyres Olemic Thommessen kan bli ny kulturminister. Foto: KRISTOFFER ØVERLI ANDERSEN, VG

Hadia Tajik ser ut til å ville opprettholde 25 prosent moms på nettaviser og null moms på papiraviser. Til gjengjeld vil hun øke den direkte produksjonsstøtten og utvide den til også å gjelde papiravisenes digitale tilbud. Høyres antatte kulturministerkandidat Olemic Thommessen vil ha lik moms på papir og nett – f. eks. åtte prosent – og dessuten redusere den direkte produksjonsstøtten. Fremskrittspartiet vil barbere denne støtten ytterligere.

Jeg tillater meg å tvile på om den borgerlige fløy vil gjøre alvor av sine kuttplaner, som åpenbart vil kunne påføre disse partiene mange «presselik» på samvittigheten. Det er ingen tvil om at de varslede kutt i hundremillionersklassen når det gjelder direkte pressestøtte, også vil medføre avisdød i betydelig omfang. Dessuten regner jeg med at sentrumspartiene vil protestere høylytt mot en slik utvikling.

Men vedtaket om digital lavmoms bør komme rimelig raskt etter et eventuelt regjeringsskifte. Ellers kan resultatet fort bli det samme.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s