Skip ohoi fra en gammel redaktør

VGs mediespaltist, Bernt Olufsen, kritiserte mandag NRK for å bruke millioner på årets «Sommeråpent». Olufsen burde gjort bedre research, svarer NRKs Charlo Halvorsen.

Av CHARLO HALVORSEN, underholdningsredaktør I NRK

EN MORSOM REDAKTØR: Charlo Halvorsen. Foto: OLE KALAND, NRK

EN UNDERHOLDENDE REDAKTØR: Charlo Halvorsen. Foto: OLE KALAND, NRK

Tidligere redaktør Bernt Olufsen i VG har sett Sommeråpent i sommer og er i en kommentar i avisen ikke fornøyd med hva han har sett.  Det er det jo enhver tv-seers rett å være misfornøyd med vårt tilbud. Men siden kommentaren inneholder såpass mange feil og underlige påstander, så er et par oppklaringer på sin plass.

Det stemmer at Sommeråpent i år kostet rundt 28 millioner. Og Olufsen «mistenker at utgifter til hyre for NRKs mannskaper ikke er medregnet i dette beløpet.».  Siden Olufsen selv etterlyser «god og grundig research» senere i kommentaren, så burde han kanskje satt av det ene minuttet til research som kunne gitt han svar på mistanken. En telefon hadde vært nok. At svaret da ikke hadde passet så godt inn i kommentaren hans får så være. Jeg kan uansett glede Olufsen med at personalutgifter er inne i rammen  på 28 millioner. Og for ordens skyld, siden det også er nevnt i kommentaren, popstjerners helikopterbruk ble heller ikke belastet lisensbetalerne. Hva VGs egen debattredaktør hadde i Rørvik å gjøre kunne også Olufsen fått svar på ved god, gammeldags research. I dette tilfelle ved å stikke innom kontoret hennes.

Så til seertall. Det er riktig at seertallene for hele NRK i sommer har gått noe tilbake fra i fjor. I fjor sendte vi OL fra London i flere uker. Det er det ikke noe som slår. Ser vi bort fra fjoråret med OL, så viser sommersesongen 2013 seg å være den beste siden 2008. Gjennomsnittet på Sommeråpent ligger på 509.000 i år mot 449.000 i fjor. Markedsandel har økt med over 7%. Det er den høyeste oppslutning på Sommeråpent siden 2000!

Hele 84 % av Norges befolkning har vært innom noe vi har sendt dra Sommerbåten vår! Det setter Olufsens noe dommedagspregede engstelse for sommerens oppslutning i perspektiv.  Så skal jeg la ligge at den tidligere redaktøren er forskrekket over at TV-sendinger fra hele landet er mer kostbart enn å lage avis – fordi vi må ha med «alt fra programvertinner til redigerere.».

Nå er det sikkert mulig å fremheve den ene sendingen fremfor den andre. Alt har helt sikkert ikke vært perfekt i enhver henseende. Men vi har vært innom 38 havner i sommer. Rigget opp, laget en fullstappet sending som både skal være gøy for hele landet og kommunen vi besøker, rigget ned og seilt videre. Stort sett hver dag i 7 uker. I tillegg har vi laget 37 «På vei til …» og «Minutt for minutt», masse radio og sendinger fra distriktskontorer både på radio og TV.

 I tillegg har vi slått norgesrekord i innsendte bilder på sosiale medier fra folks sommer – med over 100000 bilder! Kanskje 28 millioner ikke er så veldig mye likevel? «Sommerens storsatsing illustrerer på mange måter hva som er hovedutfordringen til NRK i årene som kommer» – skriver Olufsen i sin kommentar. Det tror jeg er helt riktig. Vi må ut til folk – og bli i enda større grad en del av deres hverdag. Slik vi har vært i sommer. Vår egen kringkastingssjef sa i sin avslutningstale lørdag «at han knapt kom på noe bedre å bruke lisensen på enn årets Sommeråpent». Av tilbakemeldinger vi har fått langs absolutt hele kysten vår i sommer, så virker det som veldig mange er enige med han i det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s