28 millioner – småpenger?

NRKs underholdningsredaktør, Charlo Halvorsen, får det det å se ut som 28 millioner i programkostnader er småpenger når han svarer på mine refleksjoner om ressursbruk i statskanalen (Se eget innlegg i mediebloggen).

For min del fant jeg beløpet oppsiktsvekkende høyt, og jeg forstår at NRK-ledelsen unngår å kommentere nærmere en kostnadsvekst på 180 prosent i forhold til tidligere utgaver av «Sommeråpent». Resultatet ble i hvert fall ikke 180 prosent bedre etter min oppfatning.

Jeg tar til etterretning at beløpet inkluderer personalkostnader, men tillater meg likevel å tvile på at det lykkes NRK å dokumentere alle sine faste kostnader i prosjektregnskapet.

Jeg noterer også at NRK ikke dekket Morten Abels helikopterbruk. Hvem var det da som betalte reiseregningen?

Det er fint at 60 000 flere seere i gjennomsnitt fulgte hovedsendingen, men likevel at faktum at NRKs totale markedsandel gikk ned og at fallet blant TV-seere under 50 var dramatisk. Det bekymrer tilsynelatende ikke NRKs ledelse.

Jeg forventer ikke at mennesker som har levd en beskyttet yrkestilværelse i statsfinansiert kringkasting i mer enn en menneskealder vil forstå at programvirksomheten må tåle sammenligning med bærekraftig virksomhet i privat sektor. Men jeg er rimelig sikker på at en dag vil realitetsorienteringen også komme til å prege Marienlyst.

Legg igjen en kommentar

