Hjemkomsten

PÅ GAMLE TOMTER: Tilbake i Adresseavisens bygg på Heimdal utenfor Trondheim - 34 år etter avskjeden. Foto: KJELL A. OLSEN, Adresseavisen

PÅ GAMLE TOMTER: Tilbake i Adresseavisens bygg på Heimdal utenfor Trondheim – 34 år etter avskjeden. Foto: KJELL A. OLSEN, Adresseavisen

Da jeg forlot min hjemby Trondheim og Adresseavisen 1. august 1979 var planen å jobbe et år i Verdens Gang. Jeg leide ut toromsleiligheten og ble ønsket velkommen tilbake av sjefredaktør Fridtjof M. Ålstedt da jeg tok farvel. Lite ante jeg at det skulle ta meg nesten 34 år å vende tilbake – for å bli valgt som styreleder i konsernet Polaris Media. 

Jeg har ikke en gang drømt om en slik retur til arnestedet for mitt journalistiske liv. Men du verden for en spennende utfordring: Å jobbe tett opp mot ledelsen i et moderne, mangfoldig mediekonsern som består av 31 mediehus over storparten av Norge. Fra Måløy, via Sjåk og til Kirkenes.

Idet jeg ankommer mediehuset på Heimdal, blir jeg møtt av en gammel kollega og svirebror fra 70-årene. Nå er den gamle musikkjournalisten Ulf Dalheim blitt vinekspert og konserntillitsvalgt i Polaris. Jeg gjenoppfrisker minner fra tiden som faglig rabulist på barrikadene for journalistlagets krav om lokal forhandlingsrett.

 I 1978 vendte jeg tilbake til Adresseavisen etter et opphold på LO-skolen i Sørmarka. Som hovedverneombud, med den nye arbeidsmiljøloven i hånd, truet jeg med å stanse all virksomhet på Heimdal inntil ledelsen hadde fremlagt lister over overtidsbruken i bedriften. Akk, ja. 

På vei inn til generalforsamlingen går jeg gjennom kantina, hvor jeg i 1978 traff mitt livs utkårede foran kaffeautomaten under et fagforeningsmøte..

I dag omsetter Polaris-konsernet for et par milliarder kroner og betjener daglig nesten 800 000 lesere. Det tredje største mediekonsernet i Norge består av små lokalaviser, mellomstore byaviser og et par-tre regionaviser med ca. 500 aktive journalister.

Utgangspunktet er et avishus med usedvanlig sterke tradisjoner, Norges eldste avis Adresseavisen, som om fire år kan feire sitt 250 års jubileum. Konsernet Polaris Media ble etablert i 2008, med overtagelse av Harstad Tidende Gruppen i Nord-Norge og senere oppkjøp av Edda-konsernets mediehus på Nordvestlandet.

De senere år har det vært mye fram og tilbake med eierskapet til Polaris Media. Begrensningene i eierskapslovgivningen tvang Schibsted til å selge seg ned, men nedgangen i papiropplag har senere tillatt Schibsted å kjøpe seg opp til en eierandel på 29 prosent. Samtidig har familien som kontrollerer Nya Wärmlandstidningen – en større investor også i Schibsted – kjøpt seg opp til 26 prosent av aksjene.

I forbindelse med generalforsamlingen i forrige uke ble det uttrykt dyp trøndersk skepsis til denne konstellasjonen på eiersiden. Schibsted kom for å slakte selskapet og sikre seg juvelen Adresseavisen og den verdifulle minoritetsposten i Finn, ble det hevdet. Eierne fra Østlandet ville forsyne seg med ekstraordinære kapitaluttak og fandens oldemor. Den avtroppende styrelederen, Kaare M. Gisvold, hadde allerede før generalforsamlingen forsynt redaksjonene med en kronikk som oste av mistenksomhet.

Det er i grunnen merkelig hvilke følelser geografiske forskjeller kan avstedkomme i et lite land som Norge. Like lite som Schibsted er et Oslo-selskap, er Polaris et Trondheim-selskap. Like mye for Schibsted som for Polaris Media, representerer internasjonale giganter som Google og Facebook en stor digital utfordring.

Det ærverdige Erichsens konditori på Nordre gate i byen, er nå erstattet av den internasjonale kleskjeden Zara. Et tegn på tidens forandring. Det er kanskje også på tide å flytte diskusjonen om eierskapet til Adresseavisen og Polaris Media ut av klubselskapet Harmoniens salonger.

– Hvor mener du at forankringen til Polaris Media bør ligge, blir jeg spurt som nyvalgt styreleder.

– Forankringen ligger ikke lenger i Trondheim. Den ligger i de 31 mediehusene og lokalsamfunnene som de betjener, svarer jeg. 

En provokasjon? Jeg håper ikke det.

Men hovedkvarteret til Polaris Media skal bestå i Trondheim. I et flott nybygg som skal stå ferdig i 2015 på stedet Hans Rotmo i en av sine sanger beskriver som byens beste tomt. Ved Nidelvens bredd.

Polaris Media utgjør i dag et viktig tredje tyngdepunkt i det norske medielandskapet og Schibsted ønsker å bidra aktivt i den videre utvikling av selskapet og være en langsiktig strategisk eier. Det er naturlig å bygge videre på et allerede nært profesjonelt samarbeid mellom Adresseavisen og regionavisene i Schibsted Norge. VG har også i mange år samarbeidet tett med avisene i Harstad Tidende Gruppen.

Jeg tror Adresseavisen og de andre mediehusene i Polaris vil ha større nytte av å ha Schibsted som en aktiv medspiller på eiersiden, enn vi kan gjøre ugagn. Alle kjenner behovet for å forsterke arbeidet med digital utvikling av mediehusene. Det blir også min viktigste oppgave.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s