Å si det med blomster

ROSENRØDT: Inga Marte Thorkildsen fikk både roser og rosende omtale etter sin fremleggelse av forslaget til endring av barnevernsloven. Foto: THOMAS WINJE ØIJORD, NTB/Scanpix

ROSENRØDT: Inga Marte Thorkildsen fikk både roser og rosende omtale etter sin fremleggelse av forslaget til endring av barnevernsloven. Foto: THOMAS WINJE ØIJORD, NTB/Scanpix

Den rødgrønne regjeringen må være Norges største forbruker av røde roser. Særlig i valgår. Statsråd Inga Marte Thorkildsen fikk favnen full da hun for en drøy uke siden presenterte regjeringens forslag til endringer i barnevernslovgivningen. Det vanket rosende omtale fra tidligere barnevernsklienter og fagorganisasjoner som var til stede i beste sendetid. 

Allerede dagen i forveien var Norges befolkning bombardert med kritiske nyhetsinnslag om barnevernets situasjon på alle NRKs programflater. Og i Dagsrevyen «avslørte» NRK en av hovedutfordringene til barnevernet i Norge: Traumatiserte barnefamilier flykter fra barnevernet fra kommune til kommune, uten at det tilsynelatende eksisterer noen koordinert innsats for å hjelpe barna. 136 barnevernsledere hadde svart på en undersøkelse som NRK hadde gjennomført. 

I studio sto både talskvinnen for barnevernsbarna og barnevernsminister Inga Marte Thorkildsen oppmarsjert for å svare på spørsmål. Statsråden ble utsatt for et av de mest vennligsinnede og vel forberedte «revolver-intervjuer» som TV-anker Atle Bjurstrøm noensinne har gjennomført. 

Allerede neste dag skulle folk få se hva Regjeringen ville gjøre med dette problemet, lovet statsråd Thorkildsen. Dagsrevyinnslaget var nemlig perfekt timet med Regjeringens fremleggelse av lovendringene, som innebærer en rekke tiltak for et styrket barnevern i Norge. 

Under departementets pressekonferanse neste dag var noen av de samme kildene til stede. Statsmaktens propagandaapparat kunne gni seg vel tilfreds i hendene over nok en vellykket lansering. Etter at statsråden hadde lovet et tøffere tilsyn med kommunene, kunne de tilstedeværende unge barnevernsklientene fra Barnevernspoffene gi henne en rød rose hver. 

I følge et oppslag i avisa Vårt Land i forrige uke, så arbeider det nå mer enn 1100 PR-rådgivere i statsapparatet. I tillegg brukes det i følge bransjen et par hundre millioner kroner på innleide kommunikasjonsrådgivere fra selskaper som Geelmuyden.Kiese, Gambit og Burson Marsteller. Opplysningene fikk den avtroppende generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, til å uttrykke dyp bekymring. Tall fra USA viser nemlig at det nå er mer enn fire ganger så mange kommunikasjonsmedarbeidere som journalister. Kokkvold spår at det samme snart kan være situasjonen i Norge. 

– Mens journalister har som oppgave å grave fram det ubehagelige i samfunnet, så dreier det seg for kommunikasjonsmedarbeiderne i noen tilfelle å tildekke forhold, advarte pressenestoren. 

Jeg skal ikke frata NRK-journalistene all ære i barnevernsdekningen. Den 4. april – dagen før Thorkildsens stortingsmelding – ble det presentert en serie av innslag og artikler om utfordringene i barnevernet på alle NRKs publiseringsplattformer. Timingen var likevel merkelig. Det var som om statsråden umiddelbart etterpå skulle komme med løsningen på problemene. 

Dette er etter hvert blitt en ganske vanlig kommunikasjonsstrategi for regjeringsapparatet: Først å presentere et problem tilsynelatende kritisk. Gjerne med levende eksempler. For deretter raskt å komme til løsningen i en vel regissert pressekonferanse eller i et eksklusivt intervju. Slik skaper man inntrykket av en handlekraftig politiker som tar folks problemer på alvor. Hver dag jobber en liten hær av kommunikasjonsmedarbeidere med å sy slike pakker for mediene på vegne av regjeringen. 

Oppblomstringen av en ruvende kommunikasjonsbransje her i landet har selvsagt en viss sammenheng med medieutviklingen, digitaliseringen. Staten har sikkert også et genuint ønske om å nå ut til folk med tjenester og informasjon. Samtidig sprer det seg en farlig ambisjon om å styre presentasjonen i mediene. 

I følge Dagens Næringsliv øker også antallet kommunikasjonsrådgivere i de politiske partiene kraftig. Det stunder mot valg. I offentlig sektor er helsevesenet PR-operatørenes største kunde. Jeg spår at helseminister Jonas Gahr Støre i tiden frem mot valgdagen 9. september kommer til å fremstå som en ren propagandaminister. 

Det er kanskje på tide at norske pressefolk skjerper sin kildekritiske innstilling, og i større grad avdekker hvordan spillet om regjeringens nyheter egentlig foregår.

****

Indretjeneste

Journalistikk her til lands risikerer å utvikle seg til en ren indretjeneste. Et yrke som utøves fra kontorpulter i åpne og effektive landskaper, som spyr ut strømlinjeformet innhold fra industrielle produksjonslinjer. 

I følge den journalistfaglige «State of the Union»-rapporten fra Pew Research Center er det en tydelig trend at nedskaleringen av mediehusene fører til lavere andel egenprodusert stoff. Ikke minst gjelder dette TV-kanalene. Service-journalistikken innenfor områder som vær og trafikk øker sterkt, sammen med studiointervjuer med såkalte ekspertkilder. Mye av stoffet er tilrettelagt av kommunikasjonsbransjen, som i USA snart omfatter 200 000 yrkesutøvere. 

I følge bladet Journalisten er det nå drøyt 7000 aktive journalister i Norge. Norsk Kommunikasjonsforening har til sammenligning over 4000 medlemmer.

 Vær Varsom-plakaten inneholder bestemmelser om at redaksjonelle medarbeidere må verne om sin integritet og opptre uavhengig av personer som vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. I Tekstreklameplakaten er det tatt inn en spesiell formulering om dette, men den er nok mest beregnet på kommersielle interesser:

«Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff. En særlig aktsomhet og kildekritisk vurdering er nødvendig når redaksjonen mottar tips og materiale fra profesjonelle informasjonsleverandører. Dersom redaksjonen publiserer tekst, bilder, grafikk, lyd- eller videoopptak som er hentet fra PR-materiell, skal det gjøres oppmerksom på dette.» 

Spørsmålet er om denne teksten burde skjerpes ytterligere, slik at PR-bransjens rolle i nyhetsformidling fremgår tydeligere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s