En journalistisk entreprenør

Jeg tror Kåre Valebrokk ville likt å bli kalt en entreprenør. Han var et menneske som virkelig trodde på talent og skaperkraft. På ureddhet og vilje til å ta risiko. 

FRA VG-DESKEN 1984: Kåre Valebrokk, Bernt Olufsen, Karl-E Strømmen, Knut Åge Hansen. Foto: JAN PETTER LYNAU

FRA VG-DESKEN 1984: Kåre Valebrokk, Bernt Olufsen, Karl R. Strømmen, Knut Åge Hansen. Foto: JAN PETTER LYNAU

Det er alltid rart når et så levende menneske går bort. For Kåre Valebrokk strakk døgnets timer sjelden til for alt som han interesserte seg for. Historie og politikk. Næringsliv og investeringer. Vennskapelighet. Kunst og raske biler. 

I 1980 jobbet jeg i VGs politiske avdeling med Per Norvik som sjef, da vi plutselig en dag fikk en ny kollega. Han kom opprinnelig fra det blide Sørlandet og hadde en omskiftende bakgrunn fra gravemaskinbransjen. Kåre Valebrokk var akkurat hva en hardtslående tabloid løssalgsavis trengte i dekningen av norsk økonomi og næringsliv. 

Sin journalistiske grunnopplæring fikk Kåre Valebrokk sammen med Per Norvik i Morgenbladet på 60-tallet. I Verdens Gang satte han umiddelbart i gang med å grave fram den ene nyheten etter den andre. Han var uhyre produktiv, rett på sak, men nektet plent å bli fast ansatt. 

Kåre Valebrokk var nysgjerrig på VGs suksess og ville lære seg alt om layout og redigering. Han ble vaktsjefkollega en periode på desken og hadde delegert ansvar fra sjefredaktøren til å utforme avisen uten engang å være fast ansatt i redaksjonen. 

Kåre Valebrokk begrunnet sin posisjonering med at han ønsket full frihet for egne karrierevalg. Og fra 1985 ble han sjefredaktør i Dagens Næringsliv. Han må i rettferdighetens navn dele æren for avisens fremgang med flere andre, men det var han som for alvor slapp det nyskapende talentet til i spaltene. 

Avisen ble kjent for sin undersøkende journalistikk og avslørende nyheter. Det var da han kom med sitt berømte sitat om at «en dyktig journalist skal gjerne lukte av øl etter lunsj». Om han ikke mente det bokstavelig, ja det gjorde han kanskje også, så mente han i hvert fall at kildearbeid og menneskekontakt var avgjørende i journalistikken. 

Fra 1999 var han TV2s ubestridte sjef og åndelige leder. Han profesjonaliserte kanalen, og utfordret konkurrenten NRK på en måte som gjorde statskanalen til et langt bedre produkt. Samtidig bygget han nettverk som sikret TV2 stadig bedre innflytelse, f.eks. gjennom den årvisse tradisjon med tre uker sammenhengende lutefiskbespisning på Theatercafèen I Oslo. 

Det kan ikke underslås at Kåre Valebrokk var en alt for pasjonert røyker i hele sitt liv. Han var hensynsløs mot seg selv, og hans barn kan fortelle om fortettede bilturer med truende og helsefarlig røykutvikling over baksetet. 

«En god bil skal være slik at man kan kjenne merket på sigarettstumpene når du kjører over dem», sa Kåre Valebrokk. 

Han var en sann «Alle Mands Venn» 

 

– Til vakkert vintervær på Rikshospitalet sovnet Kåre Valebrokk, vår kjære ektemann, pappa og bestefar, stille inn klokken 10:20 i dag

                                                              Sønnen, Per Valebrokk, på Twitter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s