Tekstreklamens alfahanne

Nettstedet klikk.no må være tekstreklamens alfahanne. I romjulen leverte redaksjonen ukritisk biljournalistikk i ypperste klasse med selveste Petter Northug i førersetet. Samme dag som Tour de Ski ble innledet lot nettstedet Northug prøvekjøre Audis nye toppmodell i Dagbladets spalter. Redaksjonen kjente angivelig ikke til at skiesset var bilimportørens heteste sponsorobjekt. 

Auda, ikke nå igjen! Tenkte jeg og lot meg enda en gang sjokkere over norske mediers kritikkløse omtale av Northugs bilfavoritter. 

Klikk.no`s biljournalist hadde rattet Audis nye luksuskjerre til et par millioner flere hundre kilometer opp gjennom Østerdalen og til Trøndelag for å få en prøvetur med Northug. I «alfahannen blant bilene», som den entusiastiske reporteren uttrykte det. «Den har en tilstedeværelse som utstråler makt og aggresjon, og bilens karakter smitter over på sjåføren». 

Timingen var altså perfekt. Midt i forventningsbølgen til Tour de Ski får vi vite at «Northug kjører som han spurter». 

– Petter Northug får ulvegliset idet den nesten to tonn tunge og fantomsvarte Audien skyter fart med retningsstabilitet som et godstog. Rykket er en spurtkonge verdig.. 

Omtalen var så rosende at den fikk interesserte på Twitter til å spørre hvor mange ganger det var mulig å dytte ordet «Audi» inn i en Northug-reportasje. Et par dager senere meldte redaktør Jan Thoresen at reportasjen nå var fjernet, både fra klikk.no og dagbladet.no, siden det kunne stilles spørsmål om uryddig kobling. Han forsikret samtidig at reportasjen var kommet i stand på grunnlag ev en selvstendig redaksjonell vurdering. Den var bra for bladsalget, og bilimportøren hadde ikke hatt noe med saken å gjøre, hevdet han. 

I så fall må vi kunne konstatere at Møller-gruppen har vært usedvanlig heldig med sitt valg av sponsorobjekt. Klikk.no og Dagbladet er nemlig ikke alene om å promotere Audi på redaksjonell plass i omtalen av Petter Northug. I fjor sommer fikk Northug en flunkende ny Audi A7 stilt til sin disposisjon, noe som utløste et skred av kritikkløse reportasjer i VG, P4, Dagens Næringsliv, TV2, Hegnar Online.. 

Det kan se ut som om Tour de Ski er blitt til skiløpernes Audi Grand Prix. Serien av bilreportasjer startet allerede for et år siden, hvor Northug skrøt i fete overskrifter av å ha kjørt bilen i hastigheter på 250 – 300 km/t. På dagen 27. september kom det et nytt skred av reportasjer om Northugs nye «millionglis». Og i forrige ukes Tour fortsatte føljetongen i Dagbladet med historien om bilen «Northug ikke tør kjøpe». 

handler det om at den svenske, superraske sprinteren Emil Jönsson har kjøpt den samme Audi-modellen som Petter Northug fikk prøvekjøre. Hvem som kjøper hvem i denne saken er en annen historie. 

På bakgrunn av all medieomtalen er det godt gjort at redaksjonen i klikk.no ikke kjente til sponsorkoblingen mellom Northug og Audi. Etter VM på ski i fjor opptrådte Northug i en serie reklamefilmer for bilmerket på norsk TV. 

– Men dette er da bare god underholdning, tenker du kanskje. Kan det være så farlig? 

Ja, for troverdigheten til journalistikken i mediebransjens kjente merkevarer er det alvorlig. På nettet er det blitt svært vanskelig å skille seriøse, uavhengige kilder fra underholdning og PR. Vi ser en medieverden som blir sterkere drevet av klikkrater enn av tankerater. Det er derfor svært viktig å verne om merkevarens integritet. 

Dette vil bli mer krevende i alt arbeid med omstrukturering og kostnadsreduksjon som nå rir våre tradisjonelle medier. Det blir stadig mer vanlig med outsourcing av forbrukerjournalistikk. Nettstedet klikk.no eies av Egmont Hjemmet Mortensen og leverer bilstoff til Dagbladet, som derved får et mer distansert forhold til kildekritikk og presseetiske vurderinger forut for publiseringen. 

Vi ser mange eksempler på den samme innen reiselivsjournalistikken. I det siste møtet til Pressens Faglige Utvalg før jul, fikk både Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad sine pass påskrevet, etter å ha publisert reisestoff fra en ekstern leverandør – reiseguiden.no. Av erfaring vet jeg at det kan være svært vanskelig å kontrollere eventuelle bindinger og kildegrunnlaget for slik «hyllevare-journalistikk».

****

Fem brudd på reglene

Pressens Faglige Utvalg (PFU) påtalte i løpet av 2012 til sammen fem brudd på bestemmelsene i Tekstreklameplakaten. Året før kom det ingen fellende uttalelser i slike spørsmål fra utvalget. 

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund har nå nedsatt en egen referansegruppe som skal fore ham med innspill til tekstreklamesaker som kan utløse generalsekretærens initiativrett overfor PFU. 

To slike saker mot Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad ble behandlet i utvalgets siste møte før jul. Begge sakene endte med fellende uttalelse. Det er ventet at generalsekretæren vil fremme flere slike saker overfor PFU med det første. 

I følge Tekstreklameplakaten, som er under revisjon, oppstår tekstreklame når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk. 

Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap. 

Plakaten inneholder også bestemmelser om særlig behov for kildekritikk i forbindelse med PR-materiell og tips fra profesjonelle informasjonsleverandører. Det samme gjelder stoff fra uavhengige leverandører.

3 thoughts on “Tekstreklamens alfahanne

  1. Bernt Olufsen retter det kritiske søkelyset i riktig retning. Hvis vi ikke klarer å skjelne mellom journalistikk og produktomtaler i jaget etter temperatur og kjendisfaktor, taper vi raskt den troverdigheten som er journalistikkens eneste virkelige verdi i det lange løp!

    Lik

  2. Olufsen treffer virkelig spikeren på hodet her, og det er forfriskende å se at noen tar tak i dette! Det ser man altfor lite av.

    Jeg klarer dog ikke la være å påpeke at det på norsk heter alfahann, ikke alfahanne. Dessuten skrives ikke genitiv s som i klikk.nos eller Audis med apostrof på norsk. Skal man bruke apostrof, ser den for ordens skyld slik ut: ‘ (tasten til venstre for Enter/Return på tastaturet), ikke slik: `. Dette språklige pirk er for ordens skyld ikke ment som surmaget kritikk. Jeg tror nemlig en større språklig bevissthet også kan styrke journalistikkens troverdighet.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s