Ser vi snart lyset?

 

APOSTLENES BUDSKAP: Jesus har lyst over Breiavatnet siden 1926, nå er menigheten gått online. Det gjør også det nesten like gamle nyhetsmagasinet Newsweek.

STAVANGER (VG) – Første gang jeg sjekket inn på Hotell Atlantic kunne jeg se den iøynefallende reklamen lyse mot mitt værelse tvers over Breiavatnet – JESUS VERDENS LYS. Nå, mange år senere, kan Herrens glade budskap knapt skimtes gjennom løvverket til trærne som vokser rundt vannet. 

Siden 1926 har lysreklamen fra menigheten Den Apostoliske Tro vært et av Stavangers landemerker, der den skinner fra taket av det gamle menighetshuset. Lysreklamen er nå vernet, og byen finansierer visstnok strømmen som forbrukes til å holde anlegget i drift, selv om budskapet tildekkes mer og mer. 

Det er lenge siden det ble hogget i stein, eller skrevet på papir. Nå blir også apostlenes budskap forkynt online.. 

Jeg gjør meg noen refleksjoner om dette der jeg sitter nærmest vegg i vegg med lysreklamen og intervjuer toppsjefkandidater til stillingen som ny administrerende direktør i Stavanger Aftenblad. Rammen er overgangen fra papir til digital nyhetsformidling og den dramatiske effekten dette ser ut til å ha på mediehusenes økonomi. 

Mens vi sitter der brummer et par nyhetsmeldinger inn nesten lydløst på mobilen via Twitter: Den britiske avisa The Guardian vurderer å legge ned papirutgaven. Og: Fra nyttår vil det anerkjente nyhetsmagasinet Newsweek slutte å utkomme på papir. 

Dette er litt av et vendepunkt, tenker jeg. Nesten like lenge som lysreklamen har lyst over Breiavatnet har Newsweek kommet ut hver uke med sine historiske magasincover og innsiktsfull kvalitetsjournalistikk om alt som skjedde i verden. Opplaget steg til tre millioner eksemplarer ukentlig. Nå har det sunket til under halvparten. Underskuddet har vært betydelig de siste årene. 

Sjefredaktør Tina Brown ser på digitaliseringen som en redningsplanke: 

– Det er en mulighet for å opprettholde vår redaksjonelle kvalitet gjennom hurtig og enkel digital distribusjon. Det er en fremragende global plattform for vår prisvinnende journalistikk, sa hun da nyheten ble kunngjort. 

Det nye digitale magasinet skal hete Newsweek Global og være tilgjengelig både på nett og lesebrett. Observatører i mediene kaller det «et symptom på den trykte nyhetskulturens historiske fall». En konsekvens av de mobile medieplattformenes vekst. Neste år forventes det å være 70 millioner brukere av lesebrett i USA opp fra 13 millioner for to år siden. 39 prosent av amerikanerne får nå sine nyheter servert fra kilder online. 

På årsmøtet til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i Oslo for noen uker siden, erklærte publisher Jan Helin at Skandinavias største avis – Aftonbladet – i løpet av fem år vil definere seg som et online-selskap. I forrige uke kom nyheten om at mobilutgaven av VG for første gang hadde flere lesere enn papirutgaven. 

Her på berget har vi en tendens til å se den digitale utfordringen som en trussel mot kvalitetsjournalistikken. Dalende inntekter fra opplag og annonser på papir gjør det vanskelig å finansiere journalistikk. For de fleste mediehus vil inntektene pr. bruker av papirutgaven fortsatt være langt større enn inntektene pr. digital bruker. Det gjør det krevende å budsjettere. 

Men trykk og distribusjon av papiraviser koster også mye penger. For en utryddingstruet avisart som f. eks. Nationen, kan det være et alternativ å gå online på hverdager. Nå finnes det vel snart et lesebrett om bord i hver traktor her til lands. Myndighetenes mediepolitikk setter imidlertid en effektiv stopper for slike tanker. Det er null moms på papir mot 25 prosent moms på digitale nyheter. Denne skjevheten er den virkelige trusselen mot fremtidens kvalitetsjournalistikk. 

Bare en halvtimes ferjereise fra Stavanger ligger hjembygda til vår nye kulturminister Hadia Tajik. Hun har allerede varslet at hun ikke vil høre på rådet fra en nesten samlet mediebransje som står bak kravet om et plattformnøytralt avgiftsregime. Hun viser i stedet til Regjeringens forslag om å øke den direkte produksjonsstøtten til aviser med 20 millioner neste år. Hun utelukker ikke at produksjonstilskudd kan bli en form for omstillingsstøtte til utsatte papiraviser i årene som kommer. 

Å tro at direkte produksjonstilskudd er svaret på medienes digitale utfordring er ganske naivt.

Tid for omstilling

Mediehus over hele verden kjemper mot brudd på tradisjonelle forbruksmønster som er forårsaket av internett. Omstillingsbehovene skaper uro og konflikter i tradisjonsrike avisbedrifter. 

I de internasjonale storavisene The New York Times og The Guardian er det full krig med fagforeningene om kostnadskutt og bemanningsreduksjoner. USA`s digitale fyrtårn, Journal Register Co vil slå seg konkurs for andre gang. Mediehuset eies av selskapet med det megetsigende navnet «Digital First». 

Problemet er at man ikke lykkes i bestrebelsene på å få annonseinntektene over på digitale plattformer. Fortsatt er markedets plassering av penger i papirannonser mer enn tre ganger som høy som amerikanernes tidsbruk på denne mediekanalen skulle tilsi. TV stikker av med annonsekronene. Investeringen i internett og mobile plattformer samsvarer dårlig med den tid som folk faktisk bruker på disse mediekanalene. 

Dette er en hovedutfordring for mediebransjen også i Norge.

 

 

 

 

One thought on “Ser vi snart lyset?

  1. …og mens annonsene i papiravisene nesten 100 % går via redaksjonelle produkter, går annonsekronene på delvis tv og ikke minst internett til de stedene der seerne/brukerne er. Hvilket gjør at det å tjene penger på redaksjonell virksomhet i seg selv blir en nøkkel for de aller aller fleste. Da trengs kvalitet – men utfordringen digitalt er at kvalitet ofte er det stikk motsatte av en klikksak; mange klikksaker forringer den redaksjonelle kvaliteten og reduserer betalingsviljen.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s