Den spanske psyken

MADRID (VG)– Det kjølige, grå vårregnet sildrer ned over den spanske hovedstaden. Inne i det varme styrerommet presenteres blodrøde regnskapstall. De beksvarte økonomiske utsiktene fortsetter å prege spansk medieindustri.

MASSEMØNSTRING: Titusener deltok i ettårsmarkeringen for 15.mai-bevegelsen på Puerta del Sol i Madrid sist lørdag. Foto: AFP

 

De jevnlige besøkene til styremøter i gratisavisselskapet 20 Minutos har det siste året vist meg at nedturen i Spania nesten ingen ende vil ta. Siden 2007 er både inntektene og antallet redaksjonelle medarbeidere halvert. Det daglige avisopplaget er redusert fra 1 075 000 til 705 000 eksemplarer på grunn av bevisste kostnadskutt. 

Midt i styremøtet reiser en av deltagerne seg og forlater rommet for å ta en mobilsamtale.Den er tilsynelatende viktig. Etter ti minutter kommer vedkommende tilbake og forteller. Det var en samtale fra hans sønn. Han hadde nettopp fått beskjed om at han mistet jobben. Han måtte gå på dagen. Uten noen kompensasjon. 

Siden krisen brøt ut i 2008 har 6234 journalister mistet arbeidet sitt i Spania. I alt 57 medieselskaper er nedlagt. 23 av de største selskapene har iverksatt bemanningsreduksjoner. Det er gjort sviende kutt i lønningene til journalister. Nå ventes store kutt i antall ansatte til Spanias to største aviser, El Pais og El Mundo. 

Min kollega Raquel forteller meg at situasjonen er fortvilet for mange journalister, som blir henvist til å jobbe svart i barer og kafeer. Frivillig avgang belønnes ikke med fete sluttpakker som i Norge. Kompensasjonen varierer fra 22 til 45 dagers lønn. De forskriftsmessige minstesatser er blitt redusert av myndighetene etter at krisen slo inn for alvor. 

Situasjonen er dramatisk i alle de spanske mediehusene. I januar og februar i år falt annonseinntektene i de fleste større aviser med ytterligere 20 prosent. Det eneste som øker i Spania er sparingen – og arbeidsledigheten: I mars måned var 24,1 prosent av den yrkesaktive befolkningen arbeidsledig. Hele 51,1 prosent av de unge under 25 år gikk uten arbeid. 

Det er skremmende tall. Man kan bare spekulere i hva det gjør med den spanske psyken. Historien har vist oss hva arbeidsledighet og sosial uro kan utløse av ekstreme krefter. Det spanske demokratiet er ikke så gammelt. Det går fremdeles kaldt oppover ryggen på meg når jeg tenker på mitt første journalistiske oppdrag i Spania for over 30 år siden: Den 20. november 1979 marsjerte 1,5 millioner uniformerte fascister i sine svarte skjorter gjennom Madrids gater for å minnes diktatoren, general Franco, på fireårsdagen for hans død. Jeg skildret den uhyggelige stemningen som preget byen. 

Den 15. mai i fjor ble en ny opprørsbevegelse født i Madrid. Hundretusener av unge mennesker tok til gatene for å protestere mot den økonomiske og politiske krisen. Et av byens mest kjente landemerker, Puerta del Sol, ble omgjort til en campingplass av Juventud sin futuro – «Ungdom uten fremtid». Mens alle andre spanske medier var opptatt av arrestasjonen av Dominique Strauss Kahn i New York, startet mine kolleger i 20 Minutos LIVE-rapportering innenfra opprørsplassen. 

Gratisavisen, med 2, 1 millioner lesere av papiravisen og nesten 15 millioner lesere på nett, har en spesielt sterkt posisjon blant unge spanjoler. Den ble i deres øyne avisen som forstod og tok opprøret på alvor. Alle publiseringskanaler ble tatt i bruk i formidlingen av stoff om «den spanske revolusjonen» – nettmøter med bevegelsens ledere og sosiale medier. «Den spanske våren», som opprøret ble kalt, spredte seg senere til flere verdensdeler. 

Jeg er blitt imponert over standhaftigheten til mine stolte spanske kolleger i 20 Minutos, som fortsetter å jobbe hardt for journalistisk kvalitet og produktforbedringer tross all motgang. 

– Krisen har lært oss å møte utfordringer med økt produktivitet og mer teamwork, skriver sjefredaktør Arsenio Escolar Ramos, i Schibsteds redaksjonelle årsrapport

Han er en erfaren redaktør av den gamle skole og vil fortsatt gi prioritet til viktig undersøkende journalistikk. Produktutviklingen skal fortsette. Jobbingen med en ny redaksjonell «style guide» er kommet langt. Latin-Amerika er et nytt satsingsområde. I fjor sommer var 20minutos.es verdens største nyhetsnettsted på spansk. Nei, Arsenio og hans kolleger har ikke tenkt å la seg knekke av den økonomiske nedturen. 

Hjemme i Oslo rusler jeg den faste morgenturen med bikkja og lytter til NRK`s Nyhetsmorgen i radio. Nyhetsverten rapporterer om 3 – 4 prosent reallønnsvekst i 2012-oppgjøret og om ansatte i offentlig sektor som krever 12 nye fridager i året. 

– Jøss, lever jeg i det nye Hellas?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s