De siste dagers hellige

LOS ANGELES (VG) – Jeg sitter i rom 2007 på JW Marriott i englenes by og funderer på hvordan redaktør- og journalistrollen egentlig blir i fremtidens digitale medier: Tettere på menneskene. Raskere. Dypere. På alle tenkelige medieplattformer hvor brukerne forventer å finne informasjon som de har bruk for. Til enhver tid. 

I tre dager har jeg hørt medieledere på INMA`s* verdenskongress drøfte den kolossale digitale utfordringen under mottoet «Nytt oksygen til ny vekst». Nyhetsmediene må forandre sin kultur og nærme seg tankesettet til brukerne i større grad. 

– Den som ikke kan forandre mening, kan heller ikke forandre noen ting, skrev George Bernard Shaw

Amerikanske eksperter tror at bare 60 prosent av de som jobber i medieindustrien vil evne å bli med på forandringen. I dag er det bare 16 prosent av journalistene som engasjerer sine lesere direkte gjennom sosiale medier. 

The Los Angeles Times relanserer nå sin gjeldstyngede avis gjennom kampanjen «Thoughts». Avisen på papir og nett skal i større grad speile lesernes tanker, fange trenden som går ut på at vi tenker mer på de forhold som angår selve livet og dagliglivet. 

En av de største mediesuksessene i USA for tiden er mormonernes eget mediehus i Salt Lake City – The Deseret News. Her er strategien ikke bare «digital first», men «digital only». De siste dagers hellige satser på en tydelig, verdibasert innholdsprofil: Familie og tro. Utdanning og ansvarlighet. Kampen mot fattigdom. Mediehuset, som har mer enn 2000 frivillige bidragsytere i 45 stater, har nå stor suksess med en kampanje for familieansvar: En tredjedel av alle barn i USA vokser opp uten en far. 

De siste dagers hellige fant visstnok troen på graverte gullplater og i skrifter på papyrus. En dag i uka gjelder papiret fortsatt; den nasjonale søndagsutgaven til mormonerne er USAs raskest voksende avis. Ellers handler alt om å gjenskape digitale gullplater preget av den rette tro og mye brukergenerert innhold. Nye Hollywood-filmer vurderes gjennom nettavstemminger av typen: Er denne filmen passende for mine tenåringsbarn? Er den verd min tid? 

En annen gammel papirtiger, The Washington Times, satser knallhardt på konservative livsverdier og har globale ambisjoner på nettet. Utgangspunktet for all produktutvikling er at livene til halvparten av alle amerikanere styres av grunnleggende konservative verdier.

 

Sjefen for Digital First Media, John Paton, mener at foretakskultur blir mer utslagsgivende enn strategi i fremtiden. For mediene handler det om å gjenvinne publikums tillit. En undersøkelse viser at 92 prosent av amerikanerne stoler på anbefalinger fra folk de kjenner, 70 prosent på forbrukeranbefalinger – bare 58 prosent på redaksjonelt innhold fra papiraviser og nettaviser. 

– Vi trenger flere journalister og færre redaktører og redigerere, sier John Paton. Hans selskap står bak de raskest voksende mediehusene i USA. 

Dagens redaktørrolle ble på kongressen beskrevet som å kjøre bil i en snøstorm. I fremtiden kommer det ikke til å handle så mye om redaksjonell styring, planlegging og prioritering. Det vil i større grad handle om raske publisistiske beslutninger i et utgavefritt miljø. Redaktøren må beslutte om publiseringskanaler og om artikkelen skal være gratis eller ikke. Vi går fra tradisjonelt redaksjonelt hierarki til en mye flatere organisasjonskultur. 

Samtidig blir journalistrollen mer multifunksjonell. Det vil handle om å gjøre tilgjengelig mest mulig informasjon, formidle den på mange ulike måter, dele og kommunisere med brukerne. Journalistikken vil i større grad handle om å formidle gjennom bilder. YouTube inneholdt i 2011 en trillion videoer, 4 milliarder videoer ble lastet ned hver dag, på Facebook ble 500 år video delt daglig. 

I fremtidens nettavis vil ikke førstesiden og direktetrafikken til denne spille like stor rolle. Det handler om å kapitalisere mer verdi fra hver enkelt artikkel. Det handler om å skape nye utbudsmarkeder for redaksjonelt innhold. 

Fremtidens journalistikk kan bli bedre enn gårsdagens. Forandringen blir tøff og vanskelig, men kanskje også morsom. Det finnes trøst i Walt Disneys bevingede ord: «It`s kind of fun to do the impossible..» 

Heldigvis er troen på det redaksjonelle innholdets verdi blant verdens avisledere like usvikelig som Salt Lake City-misjonærenes tro på Mormons Bok. Vi er mediebransjens siste dagers hellige! 

N.Y. Times lykkes

LOS ANGELES (VG) – Den digitale betalingsmuren til New York Times er i ferd med å bli en suksess. På under to år har avisen skaffet seg mer enn 450 000 digitale abonnenter. Det totale antallet abonnenter har økt fra 1,3 millioner i oktober 2010 til over 2 millioner i mars 2012. 

Den kvartalsvise veksten er nå på 15 – 20 prosent, sier Paul Smurl, ansvarlig for betalingstjenester. De digitale inntektene økte med ti prosent i 2011. Samtidig gikk antallet sidevisninger på nettet like mye ned. Uten betaling får du tilgang til bare 20 artikler i måneden. 

– Vår viktigste lærdom er at vi skulle ha gjort dette mye tidligere, sier Smurl. N.Y. Times digitalt koster nå 140 kroner i måneden. For 245 kroner for man tilgang til absolutt alt innhold. Eneste skår i gleden er at abonnementet ikke kan sies opp digitalt – du må ringe en kundebehandler… 

I dag starter avisa Fædrelandsvennen sin betalingsmur for digitalt innhold i Kristiansand.

 

 

 

*) INMA er den internasjonale foreningen for markedsføring av nyhetsmedier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s