På sporet av den tapte ungdom

Fanthomas og Facebook rekrutterte unge lesere til VG Nett i hopetall

I min ungdom på desken i VG ble det sagt at avisens tilårskomne redaktører trengte å få oppleve minst ett sjokk hver – hver dag, når de slo opp i blekka. Papiravisen hadde den gang en eventyrlig daglig leserdekning blant unge på over 50 prosent.

Sist torsdag fikk Oslo-avisenes redaktører seg litt av et sjokk i møtet med en gjeng 16-åringer fra Elvebakken videregående skole. Ungdommene var invitert til årsmøtet i Oslo Redaktørforening for å redegjøre for sin mediehverdag.

 – Takk for at dere kom. Det var ikke noe ålreit å høre på dere, sa foreningens leder, Aftenposten-redaktør Kjersti  Løken Stavrum, etter seansen, som inneholdt et øredøvende fravær av interesse for papiraviser. Det er stort sett bare Facebook og VG Nett som leverer nyheter til de unge.

 22. juli i fjor var det mest dramatiske nyhetsdøgnet i ungdommenes liv:

 – Vi fikk det med oss på Facebook. Det var helt sinnsykt!

 Ungdommene Erlend, Ulrikke, Kevin og Karoline fortalte om da feriestillheten ble brutt under opphold i utlandet eller i bilden på vei til hytta denne fredags ettermiddagen:

 – På radioen ble det snakket om en eksplosjon, men da vi sjekket Facebook hadde alle skrivd at det var terror. Så var det bare å gå videre til VGTV LIVE, fortalte de unge.

 Ikke rart at de sier «skrivd», forresten. Slik har jo også journalistene på VG Nett skrevet. Hele Facebook-veggen til ungdommene var allerede fylt av henvisninger til VG Nett.

 I hele mitt journalistiske liv som VG medarbeider har jeg levd i stormen av synspunkter på avisens tabloide uttrykk og vinklinger, på førstesider og avsløringer. Men disse ungdommene var helt uten fordommer og forutinntatte holdninger. Bare opptatt av at innholdet måtte være underholdende og interessevekkende. Felles for de fleste av dem var at de ble tiltrukket til VG Nett gjennom visningen av tegnefilmserien «Fanthomas».

 – Vi orker ikke tungleste tekster, og det er pyton hvis det er kjedelige bilder. Video er kjempekult.

Jeg så flere av mine redaktørkolleger krympe seg i salen. For her var altså VG «greia». En av ungdommene sa til og med at avisnavnet «Verdens Gang» var et forbilledlig uttrykk for at her finnes det noe viktig og seriøst.

 – VG oppdaterer raskest, og tilbyr alt egentlig. Vi går dit fordi vi stoler på VG fra før..

Herrejesus, makan har jeg aldri hørt!

Den siste oversikten fra TNS Gallup viser at 92 % av norske ungdommer mellom 12 og 19 år bruker internett daglig til å holde seg informert. 55 prosent blar i en papiravis. 52 prosent lytter på radio. 78 prosent ser TV.  36 prosent henter innhold til mobilen. Mange av de unge gjør flere ting samtidig. Å følge med på bare et medium blir for kjedelig. De yngstes mediebruk viser en gradvis stigende kurve fra morgen til kveld. Morgenavisen hører åpenbart ikke hjemme her.

Men det er altså nettet som ruler. Aller helst video på nett – gjerne LIVE streaming. Facebook er inngangsportalen. 89 prosent av de unge mellom 12 og 29 år er på Facebook hvor de deler nyheter og innhold.

Særlig to trender er tydelige: Lokalaviser med innhold som oppfattes som uvesentlig, er på vikende front av de yngste. Slik informasjon deles på Facebook. Mediets navn spiller mindre rolle, og innholdet bør helst være gratis.

Overskriften må være underholdende og presis. Bildet må engasjere. Teksten kortfattet og lettlest.

 Og hva er langt?

 – Det er mer enn kort. Det er når du har forstått hva artikkelen handler om, svarte gutten.

 Så takk for oppmerksomheten!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s