Den siste Mesteren

HISTORISK: Magne Myrmo viser stolt fram treskiene fra Landsem etter VM-triumfen på 15 km i Falun 19. februar 1974. Foto: Scanpix

 

Magne Myrmo (68) fra Rennebu i Sør-Trøndelag ble den siste verdensmesteren i langrenn på treski. Da han gikk i mål på Lugnet skistadion i Falun 19. februar 1974, var en epoke på 3300 år – treskiens epoke – over. Myrmo gikk på Landsem-ski, produsert i Rindal. Ski-merket var bygdas stolthet. Nå er fabrikken nedlagt. Det er fiber som gjelder.

 Førstkommende torsdag går Norges-mesterskapet for medier av stabelen i Teatersalen på Hotell Continental, hvor Mediebedriftenes Landsforening (MBL) skal kåre opplagsvinneren blant norske aviser på tradisjonelt vis. Hvilket mediehus har solgt flest aviser fra døde trær i 2011?

 Dagbladet har allerede tjuvstartet feiringen, og varsler opplagsvekst for papiravisen. Tittelforsvarer er ansvarlig redaktør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten, som i et år har smykket seg med tilnavnet «Norges største avis» over logoen. Men skinnet av Mesteren bedrar: Opplagsnedgangen fortsetter på papir for regionavisene, og veksttallene for digital lesning, særlig på mobil, er urovekkende lave.

 Det gjenstår å se om MBL vil rette sitt fokus mot tradisjonelt papirkjøp eller totale lesertall i sin presentasjon på torsdag. Jeg har tidligere kritisert bransjeorganisasjonen for å ha treskiene på, en sammenligning som utløste harme blant mine tidligere papiraviskolleger i VG. Da jeg sluttet som ansvarlig redaktør i avisen for et år siden fikk jeg et par antikke treski i avskjedsgave fra de typografene som var igjen. Men de var kjøpt på Finn!

 Nå viser de siste trafikkmålingene at Finn har passert Aftenposten på mobilen. Oslofolk leser rubrikkannonser som aldri før, men de er forsvunnet fra avisspaltene.

 2011 ble året da mobilrevolusjonen kom til Norge. I løpet av dette ene året vokste antallet ukentlige mobilbrukere av VG Nett fra litt under 600 000 til nesten 1,2millioner, ifølge topp-listene til TNS Gallup som registrerer faktisk bruk. Kvartalsrapportene fra samme kilde, som baserer seg på spørreundersøkelser, viste for siste kvartal av 2011 808 000 brukere av VG Mobil. Ett år tidligere var tallet 488 000.

 En tydelig nummer to på begge oversikter er NRK, men oppgaven over bruk varierer med i hvilken grad trafikken til yr.no er inkludert. Mobiltrafikken til Aftenposten var foruroligende stabil siste halvår.

 Når det gjelder antallet daglige brukere viser kvartalsrapporten fra TNS Gallup at 1,1 millioner nordmenn nå er daglige lesere av nyheter på mobilen. Ganske nøyaktig halvparten av dem bruker VG Mobil.

 Den endrede leseradferden slår nå så tungt inn over Medie-Norge at det er på høy tid å se utviklingen gjenspeile seg i bransjeorganisasjonens fokus. I vårt naboland Sverige ble dette tydelig da den største avisen, Aftonbladet, blåste den offisielle opplagsstatistikken en lang marsj og gikk over til å publisere egne månedlige lesertall. Aftonbladet har i dag en enestående sterk digital posisjon i lesermarkedet.

 Underforstått – det er det totale lesertallet som konkurransen i mediemarkedet nå handler mest om. I min 17 år lange karriere som VG`s ansvarlige redaktør, falt papiravisens opplag med nesten 40 prosent. Da jeg tiltrådte stillingen i 1994 hadde mediehuset 1,3 millioner lesere. Da jeg forlot redaktørstolen i fjor vinter var det ca. 2,1 millioner lesere av VG-nyheter på papir og digitalt. Paradoksalt, kanskje, men ikke nødvendigvis galt.

 Som toppleder i VG var jeg også med på å sette målet om 60 prosent daglig dekning i Norges befolkning innen 2013. Sist sommer var mediehuset VG i nærheten av å nå dette målet: I et par uker etter 22. juli hadde VG en samlet dekning på 58,7 prosent av befolkningen over 12 år – i overkant av 2,5 millioner lesere.

 De siste årene har MBL feiret ganske marginale aviser som Morgenbladet og Klassekampen som de store opplagsvinnerne, sammen med et knippe ultralokale aviser. Men totalopplaget til norske papiraviser vil ganske sikkert fortsette å gå nedover. Inngangen til dette året skal være langt fra lovende. Abonnementsavisene merker nå i større grad forandringene i lesermarkedet. Kundene blir stadig eldre og det er vanskelig å selge nye abonnementer til ordinære priser. Løssalgsavisenes opplagsfall vil trolig fortsette også i 2012, men de er langt bedre posisjonert digitalt enn abonnementsavisene.

 Mediebransjens Norgesmesterskap på tre er heller ikke i år uten innslag av lovlige dopingpreparater – i luften så vel som på bakken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s